Translate

2010. október 24., vasárnap

Az 1989-es értékeket védő alkotmányozásnak vagyok a híve

Az új alkotmány tervezése közben mértéktartóan vigyázni kell az alaptörvény azon elemeire, amelyek 1989-ben kerültek bele - mondta az InfoRádiónak Kukorelli István volt alkotmánybíró, akit a Magyar Köztársasági Érdemrend Középkeresztje a Csillaggal polgári tagozatával tüntettek ki. Hozzátette: a változások nem veszélyeztethetik az alkotmányos rendszer stabilitását.

A kitüntetés átadásakor több dolgot kiemeltek önnel kapcsolatban, az alkotmányos rend védelmét, az oktatást, törvénykezést. Mire a legbüszkébb, és ön szerint ezek közül miért kapta ezt az elismerést, és mit jelent önnek?

Nagyon nagy megtiszteltetés, ezzel tudom kezdeni. Talán az van ebben az érdemességi feltételben, ahogy a törvény mondja, és ezt nyilván nem nekem kellett megítélni, hogy nemcsak taníthattam az alkotmányjogot, nemcsak részt vehettem az alkotmányos rend kialakításában. Ez óriási nagy szerencséje a sorsnak, és hogy egy alkotmányjogász megérte a rendszerváltozást, ráadásul védhettem is közel egy évtizeden keresztül. Ez így együtt, gondolom, hogy benne lehet ebben az elismerésben, amire nagyon büszke vagyok.

Szükség van-e ön szerint új Alkotmányra?

Ez húsz éve kérdés, azt tudom mondani, és nagyon sokan a kollégák közül, az alkotmányjog-tudományból már húsz éve annak a híve vagyunk - természetesen különböző skálán elhelyezkedve -, hogy valamikor meg kéne állni és egy komoly revízió alá kellene venni az Alkotmányt. Az, hogy ki mit ért új Alkotmány alatt, az természetesen már személyes vélemény. Én sem vagyok híve a rendszerváltó típusú alkotmányozásnak, viszont nagyon sok olyan intézménye, olyan része van az alkotmányos rendszernek, ahol lépni kéne.

Melyek ezek?

Hosszasan lehetne sorolni a példákat. Van, amiben már megtörtént a lépés, húszéves kérdés volt, hogy kisebb legyen a parlament, ahol most állunk. Ezt lehet folytatni egy jó, ha van ilyen, igazságos választási rendszer, inkább azt mondanám, hogy arányos választási rendszer létrehozatalával. Sorba lehetne venni az intézményeket is. Például hadd legyen az Alkotmánybíróság a példa, ahol húsz éve kihordta azt, hogy hol kellene, hol lehetne változtatni hatáskörében. Megint egy konkrét példa, nincs jó helyen a népszavazás ügye. Ugye ez a cunami megérkezett népszavazás címén az Alkotmánybírósághoz. Egyszerűen, szinte ellehetetleníti a munkáját, mert minden harmadik-negyedik aktánk, amikor még ott szolgálhattam, az népszavazás volt, ezzel álmodtunk. Tehát ott is lépni kéne valamit. Most volt szerdán egy konferencia preambulumról. Európában szokatlan, hogy húsz éve ideiglenes a preambulum, ez rontja az Alkotmány hitelét, az erejét. A cél az, hogy ne rontsunk, és két dolgot szoktam mindig nagyon fontosnak tartani, hogy a változtatás ne veszélyeztesse az alkotmányos rendszer stabilitását. Tehát ez nagyon lényeges kérdés, erre oda kell figyelni, és az újdonságot is tisztázni kell, hogy azokat az értékeket, alapelveket, amelyeket 1989-ben belevittünk az Alkotmányba, mondjam így, társtettesként, elkövetőként, azokat nem szabad kidobni a hajóból. Tehát egy nyugodt, higgadt, mértéktartó, és 1989-et védő alkotmányozásnak a híve vagyok személy szerint.
Hanganyag: Szabó Gergő

Nincsenek megjegyzések: