Magyari
Péter
EU
november 15., hétfő 5:56
5
Didier Reynders az EU jogérvényesülésért felelős biztosa,
és ilyen minőségében egyik kulcsfigurája a Magyarország elleni, jogállamisági
témákat érintő uniós eljárásoknak.
A belga politikus húsz évig volt hazájában miniszter,
vezette a pénzügyi, a külügyi és a védelmi tárcát is, összesen hat
miniszterelnök kormányaiban.
Az ő felügyeletével készíti tavaly óta a Bizottság az
úgynevezett jogállamisági jelentéseket, amelyeket minden tagállam megkap, benne
az igazságügyi rendszer, a sajtószabadság, a korrupció elleni küzdelem, és a
fékek és ellensúlyok intézményi helyzetének értékelésével.
A második jelentés megállapításairól tárgyalt két napon át
Budapesten. Találkozott a magyar bíróságok vezetőivel, Varga Judit igazságügyi
miniszterrel, Karácsony Gergely főpolgármesterrel, kormánypárti és ellenzéki
képviselőkkel, kormánypárti és független civil szervezetekkel, és együtt
vacsorázott csütörtökön Márki-Zay Péterrel, az ellenzék
miniszterelnök-jelöltjével.
Péntek délután, nem sokkal elutazása előtt beszélgettünk vele
a Bizottság jogállamiságot illető küzdelméről. Elmondta, hogy miben különbözik
a lengyelekkel folytatott vita a magyarokkal vívotthoz képest, hogy mikor jut
el a Bizottság odáig, hogy pénzbírságot kérjen egy kormány ellen, és hogy miért
nem hagyták jóvá a magyar újjáépítési tervet eddig Brüsszelben.
HIRDETÉS
Pénteken bejelentette az Európai Bizottság, hogy
pénzbüntetés kiszabását kéri az EU Bíróságától a magyar kormányra, mert nem
hajtott végre egy tavalyi ítéletet, ami alapján a menekültügyi törvényt kellett
volna módosítani. Sőt, Varga Judit igazságügyi miniszter az Alkotmánybírósághoz
fordult, hogy megtudja, tényleg végre kell-e hajtani az EU-s bíróság döntését.
Ön csütörtökön tárgyalt a magyar Alkotmánybíróság elnökével és Varga Judit
miniszterrel is. Ha a megbeszélései jobban sikerülnek, akkor másnap nem megy
bíróságra a Bizottság?
Minden esetben a párbeszédet részesítjük előnyben, amikor
az EU szerződéseinek betartását igyekszünk elérni. Úgyhogy nemcsak tegnap
tárgyaltam erről (az interjú pénteken készült - szerk.), hanem már előtte is,
számos alkalommal. Azt tegnap is világossá tettem, hogy a Bizottság számára
elfogadhatatlan, hogy az EU Bíróságának döntéseit figyelmen kívül hagyják.
Mindenképpen módosítani kell a törvényt, ha ezt írta elő az EU Bírósága. Ezt
semmilyen nemzeti bíróság sem írhatja felül. Később azon vitatkozhatunk még,
hogy a módosítás megfelelő volt-e.
Úgyhogy világossá tettem, ha nem történik semmi, akkor a
Bizottság lépni fog, hiszen ez egy kötelezően végrehajtandó ítélet volt.
Ez a lépés most azt jelentette, hogy az EU Bíróságához
fordultunk, hogy vessen ki naponta fizetendő pénzbüntetést. Ez az utolsó
lehetőségünk, ha a tárgyalások teljesen eredménytelenek.
Nemrégiben ugyanerre jutottunk Lengyelország esetében is,
hasonló helyzetben, és az EU Bírósága napi egymillió euró bírságot szabott ki
akkor a lengyel kormányra.
Didier Reynders, az
Európai Bizottság jogérvényesülésért felelős biztosa. Fotó: botost/444.hu
Egy nappal ezelőtt még nyitott volt a pénzbüntetés kérdése?
Mondhatott volna önnek olyat Varga Judit, aminek nyomán nem kérte volna a
Bizottság pénzbüntetés kiszabását?
Természetesen. Ha a magyar kormány azt mondja, hogy
teljesíti a Bíróság korábbi döntését, akkor nem kellene kérnünk a büntetés
kiszabását. Nem azért vagyunk, hogy szankciókat vessünk ki, vagy hogy bíróságra
járkáljunk, nem azért csináljuk, mert annyira akarjuk.
Van azonban két elv, amit mindenképpen be kell tartatnunk:
az EU-s jog elsőbbségének elismertetése; illetve annak elismertetése, hogy az
EU-s jog értelmezése kizárólag az EU bíróságának a kompetenciájába tartozik.
Vagyis ha az EU Bírósága kimond valamit, akkor azt végre kell hajtani.
Tárgyaltunk tegnap az úgynevezett "gyermekvédelmi
törvényről" is, amelyről meggyőződésünk, hogy egy diszkriminatív törvény,
mert egyeseket szexuális orientációjuk alapján hátrányosan megkülönböztet. De
elmondtam, hogy szerintünk lehetséges volna a törvényt úgy módosítani, hogy ne
legyen kirekesztő, ha például a könyvekhez és bizonyos szolgáltatásokhoz való
hozzáférést nem korlátoznák benne. Elmondtam, hogyha a szükséges módosítások
megtörténnek, akkor ezzel a törvénnyel nem megyünk a bíróságra.
Lengyelország esetében egy nagyon jól körülhatárolható,
speciális témáról van szó: az igazságszolgáltatási rendszer függetlenségéről.
Ez a vita a lengyel kormánnyal már az előző (2019 előtti - szerk.) Bizottság
idején megkezdődött, számos eljárás indult az ügyben már akkor, többek között a
hetes cikkely szerinti eljárás is.
A lengyel bíróságok függetlenségének védelmében több
esetben is az EU Bíróságához fordultunk már, számos per indult, amelyek végső
soron mind ugyanerről szólnak. A problémát egyébként nemcsak mi érzékeljük, a
strasbourgi Emberi Jogok Európai Bírósága is kimondta már, hogy
Lengyelországban sérül a bírák függetlensége.
Ez a vita nemrégiben újabb fordulatot vett, amikor a
lengyel alkotmánybíróság kihívást intézett az EU alapszerződése ellen. Korábban
sosem fordult elő, hogy egy bíróság kimondja, hogy a nemzeti jog a szerződés
felett áll.
A többi tagállammal viszont, így Magyarországgal is,
különféle törvényekről vannak vitáink, amelyeket ha nem sikerül megoldanunk,
akkor az EU Bíróságához fordulunk. Ezek egy része a jogállamisági ügyekhez
kapcsolódik. Ilyen volt a civil szervezetek külföldi támogatásának korlátozása,
vagy a külföldi egyetemek alapításának korlátozása (lex CEU - szerk.). Ezekben
az ügyekben sikerült valamiféle megoldást találnunk. Az említett két példa
esetében az EU bíróságának a döntése nyomán a magyar parlament módosította a
kifogásolt törvényeket, és most elemezzük, hogy e módosítások megfelelnek-e az
EU-s jognak, illetve a bírósági határozatnak. Összességében ezeket az eseteket
pozitív kimenetelűnek tartjuk. Csak akkor kell tovább mennünk a büntetés
irányába, ha nem történik semmilyen előrelépés sem, mint most a menekültügyi
törvény esetében.
Didier Reynders az
Európai Bizottság jogérvényesülésért felelős biztosa. Fotó: botost/444.hu
Jogállamisági ügyekben az összes tagállamban előfordulnak
problémák. Az igazi gondot az jelenti, ha teljes ellenállásba ütközünk, és nem
tudjuk elismertetni a fent említett, az EU-s jog elsőbbségét rögzítő két
alapelvet.
Amikor tavaly kiadtuk az első jogállamisági jelentésünket,
akkor a tagállamok nagy többsége javaslatokat, akcióterveket, reformokat
készített, hogy javítsanak a feltárt problémákon. Csak akkor keresünk más
eszközöket a beavatkozáshoz, ha a párbeszéd semmit sem halad.
Sok szó van mostanában Magyarországon a Pegasus-ügyről. Ön
arról beszélt a budapesti sajtótájékoztatóján, hogy tudnak arról, hogy a magyar
kormány használta a kémszoftvert. Honnan tudtak erről?
Láttuk az interjút, amit a magyar parlamentben adott erről
egy kormánypárti képviselő. Azt mondta, hogy a belügyminisztérium teljesen
törvényesen használta a programot. Úgyhogy mi arról tárgyaltunk mindegyik oldal
képviselőivel, hogy most meg kell várnunk a magyar adatvédelmi hatóság
vizsgálatát. Ezt mint a GDPR-t felügyelő biztos, magam is érdeklődéssel várom.
Úgy tudom, hogy már augusztus elején elindult ez a vizsgálat, úgyhogy
jöhetnének már az eredmények, hogy kiderüljön, valóban törvényes volt-e a
szoftver használata.
Hogyan értékeli a jogállamisághoz kötődő, úgynevezett
feltételességi mechanizmus történetét? Tavaly nyáron a Tanácsban eldőlt, hogy
lesz ilyen, elvehetik a támogatást attól az országtól, ahol sérül a demokrácia.
Aztán a német elnökség készített egy konkrét javaslatot, amit az EP nagyon
gyengének talált, úgyhogy lett őszre egy szigorúbb változat, amit aztán
magyar-lengyel nyomásra megint gyengítettek, sőt elhalasztották a bevezetését.
De közben most a magyar kormány azt mondja, hogy mégis használják ellenünk,
mert nem jön pénz az EU újjáépítési alapjából. Mit gondol erről a folyamatról?
Először is, szögezzük le, hogy a mechanizmus ötlete még
2018-ból, a Bizottságtól származik. A mostani Bizottság megalakulása óta két
eszközt tettünk hozzá a jogállamisági eljárásokhoz:
Az egyik a minden tagállamról évente készülő jogállamisági
jelentés, aminek a második kiadásának megbeszélése végett vagyok éppen
Magyarországon. Ez egy nagyon hatékony eszköz, és fontos párbeszédeket indított
el.
A másik pedig a feltételességi mechanizmus. Utóbbi
létrejöttéhez szükség volt az Európai Parlament és az Európai Tanács
megegyezésére 2020 végén. A döntés értelmében a mechanizmus érinti az
újjáépítési alapot, és minden további kifizetést is.
Hogy gyengébb lett, mint az eredeti javaslat? Szerintem
csak egyetlen tekintetben gyengült, a minősített többség használatának
módjában. A Bizottság és a Parlament azt javasolták, hogy a mechanizmus során
kivetett szankciókat a Tanácsban a tagállamok minősített többséggel
blokkolhassák, ha akarják. Ehelyett azonban a szankció kivetéséhez kell a
minősített többség. De ez még így is jobb, mint a hetes cikkely szerinti
eljárás (ahol a szankcióhoz teljes egyetértés kell - szerk), könnyebb így
döntésre jutni.
A mechanizmus hatályba lépett idén január elsején. Azóta
vizsgáljuk, hogy a költségvetéshez kapcsolódóan szükséges-e intézkednünk
jogállamisági problémák miatt. Ugyanakkor a tavaly decemberi tanácsülésen az is
eldőlt, hogy intézkedés nem történik, amíg az EU Bírósága el nem bírálja a
mechanizmus jogszerűségét.
Az szerintem egy nagyon fontos fejlemény, hogy a magyar és
a lengyel kormány kikérte ebben az ügyben az EU Bíróságának a véleményét, mert
ez azt mutatja, hogy bíznak a Bíróságban. A mechanizmusról szóló döntést éppen
úgy be kell majd tartania minden EU-s intézménynek, ahogy Magyarországnak is be
kell tartania a menekültügyi törvényről hozott döntését.
Az újjáépítési alap jelenlegi helyzete azonban egy másik
történet. Ott eleve az a döntés született, hogy a tagállamoknak terveket kell
benyújtaniuk a pénz elköltéséről, és e terveknek 11 kritériumnak kell
megfelelniük. Ezek között van, hogy a pénzből mennyit kell klímavédelmi célokra
vagy éppen digitalizációra költeni, és az a feltételek között van még, hogy
olyan reformokra is költeni kell belőle, amelyek az országspecifikus
ajánlásokban szerepelnek. Ezeket az ajánlásokat minden tagállam minden évben
megkapja.
Didier Reynders Fotó: botost/444.hu
Sőt, a tervek jóváhagyása után mérföldköveket fektetünk le,
minden ország esetében, amelyeket el kell érniük ahhoz, hogy az alapból történő
kifizetések folytatódjanak. Így mérjük, hogy a megígért reformok haladnak-e.
A múlt héten Olaszországban jártam, ahol komoly vitánk van
a kormánnyal, hogyan állnak a bíróságok hatékonyságának növelését célzó
mérföldkő elérésével. Ott már a tervet jóváhagytuk, előleghez is hozzájutottak,
de folyamatosan vizsgáljuk a kifizetések folytatásának lehetőségeit.
Magyarország esetén ott tartunk, hogy szeretnénk, ha a
tervbe bekerülnének azok a reformok, amelyeket az OLAF javasolt a
korrupció-ellenes fellépés érdekében, és az EU-s alapok rossz felhasználásának
elkerülésére. Ilyen értelemben az alap kifizetéseinek és a jogállamisági
kritériumoknak van közük egymáshoz Magyarország esetében, de ez nem az új
mechanizmus miatt van, hanem ez egy évek óta tartó folyamatból következik, ami
kiolvasható a korábbi, Magyarország felé megfogalmazott országspecifikus
ajánlásokból. Ez is mutatja, hogy az Európai Bizottság milyen sokféleképpen
foglalkozik a jogállamisággal, az új mechanizmuson kívül is.
A mechanizmus alkalmazásához ráadásul nem lenne elég az EU
Bíróságának jóváhagyása sem, hiszen ha szankciót akarnánk kivetni, akkor ahhoz
az Európai Tanács minősített többségének támogatása is kellene. Ha ott nincs
támogatás, akkor úgy járunk, mint a hetes cikkely szerinti eljárással, hogy
csak politikai nyomást tudnánk kifejteni. Éppen ezért nagyon szilárd
bizonyítékokat kell felmutatnunk, ha úgy véljük, hogy egy tagállammal szemben
fel kell lépnünk, főleg annak tudatában, hogy az EU intézményei közül éppen a
Tanácsot a legnehezebb rávenni arra, hogy fordítson figyelmet a jogállamisági
ügyekre.
Miért ilyen fontos a Bizottságnak a jogállamisági téma,
hogy újabb eszközöket kell kitalálnia, jelentéseket írnia, bizonyítékokat
gyűjtenie az utóbbi években? Kifejezetten a magyar és a lengyel kormány miatt
lett ez ennyire fontos?
Nem kifejezetten miattuk, sok megoldandó ügyet látunk
számos tagállamban.
Sok figyelmet szenteltünk eddig a tagállami költségvetések
helyzetére, a strukturális reformjaikra, de az uniós szerződések őreként a
gazdasági szempontokon túl a politikaiakra is figyelnünk kell. Nem elég csak a
maastrichti szerződést betartatni, a koppenhágait is be kell (előbbi 1992-ben
elsősorban gazdasági, utóbbi 1993-ban jogállamisági kritériumokat írt elő a
tagállamoknak - szerk.).
Az utóbbi években láttunk bizonyos feszültségeket a
jogállamiság körül, és ez felerősítette a törekvésünket, hogy védjük meg
polgáraink alapvető jogait.
A jogállamiság érvényesülésének első és legfontosabb
kritériuma az igazságszolgáltatási rendszer függetlensége. Ez konkrétan benne
van az EU alapszerződésében, azaz ezt a tagállamok maguk nyilvánították ki. Az
EU-ba való belépés feltétele volt ennek elfogadása.
A szabadságjogokat csak akkor lehet érvényesíteni, ha
minden állampolgárnak egyforma lehetősége van elfogulatlan bíró elé kerülni. Ha
egy másik polgárral, üzleti partnerrel vagy egy hatósággal problémád van, és
nem bízol a bíróságban, akkor tehetetlenné válsz. A független
igazságszolgáltatás a legfontosabb értéke Európának, és ezért ennyire fontos
számunkra a lengyel ügy megoldása. A jövő héten Varsóba utazom, és nagyon
remélem, hogy sikerül előrelépnünk, bár ennek egyelőre csak halvány jeleit
látom.
El tudja képzelni, hogy az EU fejlődése új irányt vegyen,
úgy, ahogy azt Orbán Viktor idén nyáron javasolta, hogy oszlassák fel az
Európai Parlamentet, illetve csökkentsék az Európai Bizottság hatalmát?
Teljesen megértem, hogy sok probléma van a szabályozások
elfogadtatásával kapcsolatban. Például látszik, hogy mennyire nehéz közös
szabályokat alkotni a migrációról, nagyon nehezen haladunk ezzel és más
ügyekkel is. De nem tisztességes e nehézségek miatt a Bizottságot hibáztatni,
hiszen mi csak a meglévő szabályokat tartatjuk be. Ha valaki ezeket a
szabályokat szeretné megváltoztatni, az forduljon a kollégáihoz a Tanácsban és
a Parlamentben.
De hogy mit hoz a jövő, azt nem tudhatjuk. Nemrégiben
indítottuk az Európa jövőjéről szóló konferencia-sorozatot, ahol nagyon
sokféleképpen lehet alakítani az EU jövőjét. Felszólítottuk tehát az európai
polgárokat, hogy álljanak elő a javaslataikkal.
Egyelőre azt látjuk, hogy őket kevésbé foglalkoztatják az
intézményi reformok, a többséget inkább a klímaváltozás, a közös értékek és
persze a járvány elleni védekezés érdekli. De természetesen Orbán úr is
megteheti a javaslatait, és próbálhat többséget teremteni melléjük, bár úgy
látom, hogy az ellenkező irányba tartó javaslatok is szép számmal érkeznek,
amelyek éppen az Európai Parlament megerősítésének igényével fogalmazódtak meg.
Van például olyan elképzelés is, ami valódi föderációvá alakítaná az EU-t, ahol
a közvetlenül választott Európai Parlament töltené be az alsóház, míg a tagállamok
kormányait tömörítő Tanács a szenátus szerepét. Szóval sokféle javaslat van,
kérdés az, hogy a többség melyiket támogatja majd.
https://444.hu/2021/11/15/reynders-elfogadhatatlan-hogy-az-eu-birosaganak-donteseit-figyelmen-kivul-hagyjak
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése