Egy újabb alkotmánymódosítás nyomán már 2024-ben egy napon lesznek az európai és az önkormányzati választások. A demokrácia alapintézményének, a választás szabályainak újabb átírása, ahogy eddig, most is a Fidesz aktuális hatalompolitikai céljait szolgálja. De mit jelent a magyar demokrácia szempontjából a jogrend folyamatos fölforgatása? Létezik-e jogbiztonság egy ilyen rendszerben, és milyen közös keretet biztosítanak a közösségnek a párhavonta módosuló jogszabályok?
Számításaink
szerint 2010 óta huszonötödször módosítja a parlamenti fideszes kétharmad a
választásokkal kapcsolatos sarkalatos törvényeket, illetve az alkotmány idevágó
részeit. Ebben nincsenek benne a választásokat érintő, egyszerű feles többséget
igénylő módosítások. (A Fidesz 2015. februártól, amikor Kész Zoltán időközi
választáson győzött, három évig kétharmad nélkül kormányzott.)
Kocsis Máté, a
Fidesz frakcióvezetője június 21-én benyújtott egy javaslatot az Alaptörvény
módosításáról (ez lesz a tizenegyedik), miszerint összevonnák a 2024-ben
esedékes európai parlamenti és önkormányzati választást. Az őszi önkormányzatit
előrehoznák a tavaszi EP-választás idejére.
Besakkozni az
ellenzéket
A módosítás
hivatalos indoka a spórolás, politikai haszna és motiváltsága nyilvánvaló. A
több pártból álló Fidesz-ellenzék így ugyanazon a napon, a két választáson
lenne kénytelen külön-külön és egyszerre is indulni, ami bonyolult
kommunikációs és politikai taktikai helyzetet teremtene számukra és szavazóik
számára is.
A magyar
belpolitika szempontjából kevésbé fontos EP-választáson ugyanis a pártok
önállóan indultak volna, így ez a választás megmutathatta volna valós
támogatottságukat, ami a pártösszefogás és közös jelöltállítás alapjául
szolgálhatott volna az eredetileg fél évvel későbbi helyhatósági választásra.
Az
önkormányzati választás célja az eddigi ellenzéki pozíciókat lehetőleg újakkal
bővíteni a Fidesz polgármester- és helyi képviselőjelöltjeivel szemben, ami
akkor lehet sikeres, ha nem aprózódnak el az ellenzékre adott szavazatok. A
2019-es önkormányzati választáson a tízezer lakosnál nagyobb városoknak (a 3177
magyarországi településből 167 ilyen van a budapesti kerületekkel együtt, ahol
a magyar népesség majdnem fele él) valamivel kevesebb mint a fele ellenzéki
lett. A 23 megyei jogú városból tízben lett ellenzéki a polgármester, a szintén
23 fővárosi kerületből 14 lett az ellenzéké, plusz a legfontosabb, a
főpolgármesteri poszt.
Az
Alaptörvény-módosítás a két, egymással ellentétes ellenzéki politikai stratégiát
egy választásra (még ha külön szavazólapokon is) kényszerítené.
Megoldjuk!
Megoldják?
Molnár Zsolt,
az MSZP pártigazgatója a Klubrádióban arról beszélt, hogy „ehhez fogjuk akkor a
stratégiát illeszteni (…) Problémát okozhat, de ezt meg kell tudnia oldani az
ellenzéknek.”
Gelencsér
Ferenc, a Momentum új elnöke lapunknak adott interjújában nemrég nem kívánt
foglalkozni az akkor még csak belengetett módosítással. Ugyanebben az
interjúban lényegében hadat üzent az ellenzék kisebb pártjainak (MSZP, LMP,
Párbeszéd). Az EP-választást jelölte meg annak eldöntésére, hogy milyen
társadalmi igény van azok kínálatára, és kijelentette: „nem evidens, hogy az
önkormányzati választásokon hatpárti összefogás lesz”.
A közös
jelöltek helyosztója az alkotmánymódosítással elveszne, maradnak a
közvélemény-kutatások által jelzett pártpreferenciák. Ez a kisebb pártok
alkupozícióit javítaná, elsősorban az ilyen tárgyalásokon nagy rutinnal
rendelkező MSZP-ét. A párt már a 2021-es ellenzéki előválasztás jelöltállítása
előtti pártegyeztetéseken is jól fogott pozíciókat.
Ilyen kép már
biztos nem lesz: közös ellenzéki tüntetés 2021. október 23-án
Ilyen kép már
biztos nem lesz: közös ellenzéki tüntetés 2021. október 23-án
Mit léphetne
erre az alkotmánymódosításra az ellenzék? – kérdeztük Kész Zoltán korábbi
független parlamenti képviselőt, aki az előválasztás korai, Márki-Zay Péter
győzelmét hozó szakaszában tanácsadója volt a későbbi miniszterelnök-jelöltnek.
Ő mindjárt
leszögezte, hogy nem adna tanácsot a mostani ellenzéki pártoknak. „A
választások az elmúlt két hónapban azt mutatják, hogy az embereknek elegük van
ebből az ellenzéki politizálásból. A mostani pártok legnagyobb gondja az
üzenetnélküliség, a politizálásnak nyomát sem láttuk náluk, csak a Fideszt
reagálják le folyamatosan.”
Szerinte meg
kell találni azokat a módszereket, amelyekkel meg lehet szólítani a politikából
teljesen kiábrándult tömegeket. Erre szerinte legalkalmasabb egy új formáció
lenne, amely szlovén mintára, a politikán kívülről érkezve alakulhatna meg.
„Ahol pedig meg
tudod mutatni magad új pártként, az az EP-választás – mondta a volt képviselő.
– Föladni az önkormányzati választást, meghagyni a civil szervezetek, helyi
közösségek szintjén, és előjönni egy teljesen újjal az EP-választásra akár
ideológiai, akár országos relevanciájú ügy vagy ügyek mentén.”
A választási
törvény folyamatos alakítása
1990-ben a
kormányprogram vitájában Orbán Viktor még azzal kritizálta a kormányt, hogy
„Nem lehet évezredek alatt kimunkált stabil jogelveket rövid távú politikai
célokhoz igazítani.” Ehhez képest az Országgyűlésben 2010-ben törvénykezési
dömping indult el, amely hamarosan permanens alkotmányozással párosult. Az
egyik legtöbb módosítás a választási jogszabályokban történt, mint írtuk, a
mostani a huszonötödik lesz.
Az egyéni
képviselői indítványként való benyújtással, a gyorsított eljárásban való
elfogadással a jogalkotás folyamatából teljesen kiiktatták az egyeztetéseket
(nem csak az ellenzékkel, az érintettekkel is), a hatásvizsgálatokat és sok
esetben a nyilvánosságot is.
A Fidesz pár
hét alatt fogadta el az új Alaptörvényt. Az alkotmányozó folyamat lényegi része
az Országgyűlésen kívül, titokban, a Fidesz szakértői köreiben zajlott (Szájer
József szerint ő írta a brüsszeli vonaton), kilenc nap alatt tárgyalta az
Országgyűlés, de még a szavazás előtt is alapvetően módosították.
Az eddigi
változtatások
A
rendszerváltáskor kialakított választási rendszer a nagyszámú egyéni választói
körzet (176) miatt erősen torzított a győztes párt irányába, és nagyon könnyen lehetett
vele abszolút többséget elérni. Így tudta 2010-ben a Fidesz a listás szavazatok
52 százalékával, a szavazásra jogosultak szavazatainak 33 százalékával a
mandátumok több mint kétharmadát megszerezni.
A törvényt a
Fidesz 2011-ben azzal az indokkal módosította, hogy a parlamenti képviselők
számát 386-ról 198-ra csökkentse. Kiegyenlíthette volna az aránytalanságokat,
de nem ezt tette: az új törvény még inkább többségi formát öltött. Miután az
egyéni körzetekben a mandátumok 45 százalékának sorsa a győztes mindent visz
elve alapján eldőlt, az arányosság alkotmányos szempontját a listás mandátumok
biztosították. A 2011-es törvénymódosítás eredményeként a megyei listákat
teljesen megszüntették, az egyéni körzetekből származó mandátumok aránya 53
százalékra nőtt.
Újrarajzolták
az ország összes választókerületét is. Az inkább a Fideszre hajló körzeteket
egyben hagyták, a többit viszont átszabták, a stabil jobboldali
választókerületek így megerősödtek, a billegő választókerületek pedig
jobboldalibb karakterűvé váltak
A Fidesz
megszüntette a választás kétfordulós rendszerét is. 1990 óta a két választási
forduló között létrejövő, a pártok megállapodásai alapján zajló visszalépések
érdemben formálták a végeredményt, így kerülhetett kormányra 1998-ban a Fidesz.
A második választási forduló megszüntetése azt a célt szolgálta, hogy a
Fidesszel szemben álló kisebb pártok között ne jöhessen létre együttműködés. Ez
a 2019-es önkormányzati választásig sikerült is.
Az
aránytalanságot tovább növelte az úgynevezett győzteskompenzáció, amely a
győztes egyéni jelölt után további töredékszavazatokkal jutalmazta a jelölt
pártját. Míg korábban a kompenzáció arra szolgált, hogy a győztes mindent visz
elve miatt hátrányba került egyéni jelöltek pártját kompenzálja, most a győztes
pártot jutalmazta tovább. A győzteskompenzáció hat olyan mandátumot juttatott a
Fidesznek, amelyek a demokratikus kompenzáció elve alapján más pártokat
illettek volna meg.
A szavazati jog
megadása a kettős állampolgároknak szintén mandátumokat eredményezett a
Fidesznek. A kormány intenzíven toborzott közöttük, és diszkriminatív
választási szabályozást vezetett be javukra a külföldön dolgozó magyarokkal
szemben.
Megváltoztak a
jelöltállítás feltételei és a jelölteket illető állami pénzügyi kampánytámogatás
rendszere is, ami kamupártos visszaélések melegágya lett.
A Fidesz
megváltoztatta a politikai reklámok szabályozását is, miközben a kormány
zavartalanul népszerűsíthette a mögötte álló párt politikáját az elektronikus
médiumokban (is). Például a 2014-es választási kampány idején egyetlen
kereskedelmi tévé és rádió sem biztosított műsoridőt a versengő
pártoknak.
Az
óriásplakát-piac nagy részét a Fidesz-közeli üzletemberek szerezték meg
(először még Simicska Lajos), a villanyoszlopokon elhelyezhető plakátokat
értékesítő céget először csődközelbe juttatták egy törvénnyel, majd
felvásárolták – ezután el is törölték a korábbi törvényt.
A 2018-as
választásokig a Fidesz még azon dolgozott, hogy ellehetetlenítse az ellenzéki
pártok közötti koordinációt. Egy törvénymódosítás bevezette, hogy ha egy párt
akár csak egyetlen helyen is visszalépteti jelötjét egy másik javára, hatalmas
kampánytámogatástól esik el, több jelölt visszaléptetésével pedig sávosan
növekedik az elvont összeg. A 2022-es választás előtt már egy listára
kényszerítette őket azzal, hogy 71-re emelte az országos lista állításához
szükséges egyéni jelöltek számát.
Az Európai Biztonsági
és Együttműködési Szervezet (EBESZ) választási megfigyelési missziója a 2018-as
választásokról azt írta, hogy az országgyűlési választásokat az állam és a
kormánypártok anyagi forrásainak jelentős átfedése határozta meg, „aláásva a
jelöltek lehetőségét arra, hogy egyenlő feltételek mellett versengjenek”.
A különböző
törvényekben elhelyezett, a választásokat is érintő szabályok jelentős
torzítást eredményeztek a választási eredményekben a választói akarathoz
képest.
A jogalkalmazás
szétesett
Statisztikai
adatok és elemzések számszerűen mutatják 2010 óta a jogalkotás
előkészítetlenségét és ebből következően a jogszabályok rossz/romló minőségét
(például a jogalkotás radikálisan gyorsuló ütemére vagy a jogszabályok
módosítására vonatkozó adatok).
A magyar
jogalkotás minősége című kötet (szerkesztette Sebők Miklós, Gajduschek György
és Molnár Csaba) elemzései szerint a törvényjavaslatok tárgyalására fordított
idő átlagos hossza 1994 és 2002 között közel három hónap volt, a következő két
ciklusban még mindig két hónap, és a 2010 utáni másfél hónapos átlagérték a
2014–2018-as ciklusra úgy változott, hogy már minden negyedik törvényt három
napon belül fogadtak el. „Ennyire rövid idő alatt nincs lehetőség a jogszabály
alapos megvitatására, az érvek ütköztetésére és ezzel a döntés
kikristályosítására, minőségének javítására” – szerepel a kötet egyik
tanulmányában.
„Amikor
elkezdtem, akkor a szakmai része [a munkának] elég túlsúlyban volt.
Hatvan-hetven százalék volt a szakmai rész, a többi politika. Mára már bőven a
80:20-at súroljuk (az előbbi a politika). A töréspont 2010 volt.”
„A kormányzat
ettől a gyorsaságtól saját magát kényszeríti folyamatos korrekciókra. […] Ez
azért a társadalom szempontjából is fontos és negatív hatás.”
„Már az, hogy
három-négy hónaponként módosítasz egy jogszabályt, az nem eredményezhet a
gazdasági szereplők részéről optimális hozzáállást.”
„A
jogalkalmazás szétesett. Az állandó jogszabályváltozások szétzilálták az
egységes jogalkalmazást.”
Régóta a
kormányzati törvény-előkészítésben dolgozó minisztériumi közigazgatási
szakemberek mélyinterjúiból idéztünk. Ezek igazolják, hogy „a szakértelem vagy
bármilyen elemzés értelmetlen a politikák kialakításának folyamatában.” A
kormányzati tevékenység szakmaisága tekintetében az EU tagállamai között
Magyarország az utolsó előtti helyen állt.
„A központi
politikai akaraton túl semmilyen más szempont nem kaphat teret, legyen szó
hivatali szakértelemről, társadalmi csoportokról, az érintettek elvárásairól. A
döntések hatalompolitikai szempontjai a meghatározók (…) a hatalmi elit (rövid
távú) politikai céljai felülírják a társadalom hosszú távú szempontjait” –
szerepel az egyik elemzésben.
A Fidesz
választásokon szerzett többségét korlátlan mandátumként értelmezi. A társadalmi
konszenzus hiányzik alapvető törvények, így az Alaptörvény mögül is.
A Fidesz tehát
a saját választási kilátásainak fényében folyamatosan változtatja a
törvényeket. Milyen hatással van ez a magyar jogállamra, a választók viszonyára
a jogrendszerhez és magára a demokráciára?
Jakab András
jogtudós tavaly lapunknak adott nagyinterjújában a Fidesz jogalkotását
politikai voluntarizmusnak nevezte, amelyet a határtalan pragmatizmus jellemez.
„A fő irány a hatalomra vonatkozó tényleges korlátok leépítése és ezzel
párhuzamosan a társadalomra nehezedő kontroll növelése. Ezek ellentmondanak a
jogállami alapgondolatnak (…) Nincs alkotmányelméleti vízió sem, csak rögtönzés
a mindenkori aktuális napi igények vagy adott esetben a tervezett középtávú
hatalompolitikai tervek szerint. Erre példa az, hogy ha a rezsimnek nem kedves
emberek ülnek egy független intézményben, akkor annak a hatásköreit
lecsökkentik vagy az intézmény függetlenségi garanciáit leépítik. Aztán miután
kicserélik a személyzeti állományt, ugyanannak az intézménynek megerősítik a
függetlenségét, akár a hatásköreit is.”
Körösényi
András politikatudós lapunknak tavalyi interjújában is, most pedig egy, a
NER-elit előtt elmondott, a Válaszonline.hu által közölt beszédében azt mondta,
hogy „az Orbán-rezsim permanens intézményátalakító hevülete vetekszik az
egykori reformkommunistákéval, noha az vitatható, hogy mindez valamiféle jobbos
társadalommérnökösködés vagy a tiszta voluntarizmus eredményeként történik-e.”
Szerinte az önkényes módon működő hatalom nem tartja tiszteletben a fennálló
törvényeket, konvenciókat, eljárási szabályokat, hanem folyamatosan felülírja
azokat, kiszámíthatatlanná téve a hatalomgyakorlást. „Ezt mutatta a 2010-es
évek első felének permanens alkotmányozása, később számos törvényhozási
terület, a rendkívüli jogrend kiterjedt alkalmazása vagy például az idei
pedagógussztrájk rendeleti úton történő ellehetetlenítése.”
Lehetnének
előnyei is
„Ahogy az
ellenzéki pártokat elnézem, valójában előnyükre válna most egy olyan reform,
amely megmentené őket attól az illúziótól, hogy az EP-választásokat
felhasználhatják egy állami költségvetésből támogatott, más tekintetben tét
nélküli háziverseny céljára. Kétéves távlatban se nagyon látok a
pártközpontokon kívül olyan százezreket az országban, akik szeretnének egy
ilyen O1G-háziversenyen voksolgatni” – értékelte blogján a tervezett
törvénymódosítást Tóka Gábor választási szakértő.
Attól
függetlenül, hogy a választási szabályokat nem ahhoz kellene szabni, hogy
valamelyik politikai oldalnak éppen mi lenne jó, Tóka Gábor azt jó gondolatnak
tartja, hogy az EP- és az önkormányzati választások legyenek ugyanakkor. Nem a
költségcsökkentés miatt, hanem mert „ennek az árukapcsolásnak nincs olyan előre
látható és valóban antidemokratikus ágenda- és kampánypénzügy-torzító hatása,
mint a tavaly ősszel (roppant oktalan ellenzéki javaslatra) bevezetett
népszavazás–parlamenti választás kombinációs lehetőségnek. Ezzel szemben valódi
pozitívuma lenne, ha növeli a részvételt.”
Emlékeztetett
arra is, hogy az 1998-as önkormányzati választás időpontját is előrébb hozta az
akkor kétharmaddal kormányzó szociálliberális koalíció – egyébként ellenzéki
támogatás nélkül.
A mostani
ellenzék helyzetét biztosan nem segíti a döntés, főleg mert ezzel párhuzamosan
a Fidesz jelentősen csökkenteni készül a pártfrakciók támogatását is (a
kormánypárti kampány ezenfelül bőven hozzáfér a költségvetéshez), és a
historizálása miatt ellenzéki élcelődés tárgyává lett régi/új közigazgatási
elnevezések (vármegyék és főispánok) mögött újabb csorbítása készülhet az
autonómiát egyébként is csak nyomokban tartalmazó önkormányzatiságnak.
De ennél is
nagyobb és hosszabban ható gond, hogy az egyébként is mélyen megosztott
társadalomban a közösség alapvető demokratikus együttműködési szabályainak
folyamatos faragása tovább szűkíti, jelentékteleníti a közös teret, közös kultúrát.
16x9 Image
Kerényi György
Kerényi György
közel harmincéves újságírói pályája során hét médiumot alapított vagy vett
részt az indításában: köztük kalóz-, roma és két börtönrádiót, valamint
mainstream újságokat. Volt a Kossuth rádió főszerkesztője és három évig
dolgozott a szlovák közszolgálati média magyar adójánál, a Pátria Rádiónál. Tíz
évig tanított az ELTE médiatanszékén.
https://www.szabadeuropa.hu/a/minden-valasztashoz-uj-szabalyok-megint-alkotmanymodositasra-keszul-a-fidesz/31919765.html
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése