KARDOS GÁBOR
2022.02.27.
10:56
Emberileg
érthető ugyan, ha ilyenkor az elemzők a napi aktualitások alapján próbálnak
véleményt alkotni, de egyetlen háború tényleges okaira és kimenetelére nézve
sem lehetett még soha érdemben következtetni a kitörésekor kialakuló
hadihelyzetből. Ez csak nagyobb távlatból lehetséges, főleg miután maga Putyin
is már előre nyilvánvalóvá tette fő stratégiai céljait.
56-BAN NAGYON
HASONLÓ TÖRTÉNELMI TAPASZTALATUNK VOLT MINT MOST AZ UKRÁNOKNAK
Saját
történelmünk tükrében érthetjük meg közelebbről, mi is zajlik most Ukrajnában,
mert a Nyugat pontosan ugyanúgy buzdított minket az oroszokkal szembeni
ellenállásra 1956-ban mint az ukránokat a narancsos forradalommal, illetve
utána az Euromajdannal... és pontosan ugyanúgy hiú reménynek bizonyul most is,
hogy a Nyugat érdemben közbelépne vagy megvédené az általa oroszellenes
fellépésre feltüzelt népeket, ahogyan 1956-ban ez üres ígéretnek bizonyult
nálunk. Ilyen az, mikor kisebb népek függetlenségi törekvéseit eszközként
használják fel nagyhatalmi játszmákban. Ha vannak a történelemben könyörtelen
szükségszerűséggel ismétlődő leckék, ez bizonyosan ilyen, mert a nagyhatalmi
érdekek minden más szempontot felülírnak. Főleg háborúkban.
Ukrajna abban
más és különleges státuszú, hogy egymástól markánsan különböző két részből áll:
van egy "európaibb", ukrán többségű nyugati része és egy orosz
többségű keleti része. Henry Kissinger, az amerikai külpolitika máig magasan
legkiemelkedőbb alakja már 2014-ben, az Euromajdan válság idején megjövendölte:
ha a nyugati külpolitika célja nem az ország két részének megbékítése és az,
hogy Ukrajna híd legyen az oroszok és Európa közt, hanem az a stratégiai cél,
hogy a nyugati részt a keleti orosz blokkal szemben egyoldalúan támogatva még
inkább sarokba szorítsák Moszkvát, annak nagyon hamar tragikus következményei
lesznek. Igaza lett.
NEMCSAK
ELVAKULT PUTYINISTÁK TETTÉK FELELŐSSÉ A NYUGATI UKRAJNA-POLITIKÁT A KIÉLEZEDŐ
KONFLIKTUSÉRT.
Hatalmas
tévedés azt hinni, hogy csak a putyinista jobboldali sajtó Moszkvából
távirányított narratívája az, hogy ezt a konfliktust egy nyíltan oroszellenes
nyugati külpolitika provokálta ki. Kissinger, aki az amerikai külpolitikában
mindenki másnál mélyebben ismeri az orosz történelmet, ismételten
figyelmeztetett a veszélyre, hogy a medvét nem szabad sarokba szorítani, mert
azzal gyakorlatilag kikényszerítjük, hogy támadjon. Márpedig a nyugatbarát
ukrán fordulat kikényszerítése előbb soft propaganda eszközökkel
("narancsos forradalommal"), majd a kifejezetten polgárháborús
helyzetet provokáló Euromajdannal pontosan a medve geopolitikai sarokba
szorítását jelentette, – különösen a balti országok NATO integrációjával
megfejelve. A kettő együtt már kifejezetten bekerítési manőver volt Moszkvából
nézve.
Kissinger
világosan látta és megfogalmazta már 2014-ben: "A Nyugatnak meg kell értenie,
hogy Oroszországnak Ukrajna sosem lehet külföld, sosem csupán egy másik ország.
Az orosz történelem azzal kezdődött, amit Kijevi Rusznak neveznek. Az orosz
vallás is onnan terjedt el." Vagyis az oroszok számára Ukrajnának nemcsak
geostratégiai jelentősége kiemelkedő és nemcsak az ország rendkívül gazdag
erőforrásai miatt fontos érdekszférájukban tartani, hanem Ukrajna az orosz
identitás integráns része... bizonyos értelemben még inkább mint mondjuk nekünk
Erdély.
MOST MIT NEM
ÉRTÜNK? A NAGYHATALMI LOGIKA MINDIG ÍGY MŰKÖDÖTT
Pont így
működött mindig a nagypolitika: amikor Oroszország átmenetileg meggyengült, a
Nyugat addig nyomult korábbi érdekszférájának elfoglalásában, ameddig csak
tudott. Most meg Putyin elérkezettnek látta az időt, hogy a Nyugat meggyengülését
kihasználva visszaszerezze mindazt, amit csak tud. Vajon min vannak most sokan
úgy megdöbbenve, amikor a történelemben ez sose volt másképp?
Maga Amerika és
a NATO adott szabad kezet Putyinnak a háborúhoz, azzal, hogy eleve kizártak
bármilyen katonai beavatkozást Ukrajna védelmében. Bár Putyin már jóval
régebben tudhatta, hogy a Nyugat nem fog érdemben beavatkozni, egészen pontosan
a Krím elfoglalása óta, ami 2014-ben közvetlen válasz volt az Euromajdanra.
Miről árulkodik
a Budapesti Memorandum megsértése?
A Budapesti
Memorandumban az USA, Nagy-Britannia és Oroszország garantálták Ukrajna
területi integritását, cserébe azért, hogy Ukrajna végképp átadott minden
területén található nukleáris fegyverzetet. Nemcsak Ukrajna számára volt
tragikus üzenet a jövőre nézve az, hogy a Budapesti Memorandumot aláíró USA és
Nagy-Britannia semmilyen komolyabb lépést nem tett a Krím annektálásakor. A
térségben legfontosabb amerikai szövetséges Lengyelország külügyminisztere,
Sikorski ezután tett zárt körben olyan kijelentést, hogy igazából nem
számíthatnak Amerikára. A lengyel történelemben túl közeli traumatikus emlék,
hogy a szerződésben garantált brit-francia hadba lépés elmaradt, mikor Hitler
lerohanta Lengyelországot és teljesen magukra maradtak, ahogy most Ukrajna is.
Kérdés, vajon mit érnek az ilyen írásos formában is megerősített szerződéses
garanciák, ha a gyakorlatban pont akkor nem érvényesülnek, amikor szükség lenne
rájuk?
KÉRDÉS, MIT ÉR
AKÁR A NATO GARANCIA EGY OLYAN DESTABILIZÁLÓDÓ VILÁGBAN, AHOL MINDEN ORSZÁG
EGYRE INKÁBB CSAK MAGÁRA SZÁMÍTHAT.
A Krím
elfoglalása után Putyin most újra nyíltan megszegi a Budapesti Memorandumot,
megszállva újabb és újabb ukrán területeket... de vajon csak ő szegi meg?
Dehogy csak Putyin veszi semmibe saját vállalásait, mert az USA és
Nagy-Britannia sem tesznek eleget a Budapesti Memorandumban vállalt
kötelezettségeiknek, hiszen a vak is láthatja, hogy egyáltalán nem garantálják
Ukrajna területi integritását. Akkor mire számíthatunk? Marad az, amit erőből
el lehet érni az adott helyzetben. Háborúval.
Aggasztó
inkompetencia-jelek nyugati vezetők részéről
Ebben a
helyzetben különösen aggasztó, ha egy brit védelmi miniszter olyanokat mond a
tiszti kar előtt az ukrán válságról, hogy " Putyin teljesen
begőzölt", de a britek akár "ma is megtehetik azt, amit 1853-ban a
krími háborúban, mikor elfenekelték I. Miklós cárt" aki "ugyanazt a
hibát követte el mint Putyin, mert nem voltak barátai, szövetségesei".
Stílusában és tartalmilag egyaránt szürreálisan felelőtlen kijelentés, mintha a
brit védelmi miniszter nem tudná, hogy 1853-ban még az oroszok nem rendelkeztek
olyan nukleáris arzenállal, aminek a bevetését Putyin most egyértelműen
kilátásba helyezte, amennyiben valamelyik ország beavatkozna az ukrán
hadszíntéren, hogy "elfenekelje"... és mintha az is elkerülte volna a
brit védelmi miniszter figyelmét, hogy Kína februárban ünnepélyesen kiállt
Putyin NATO-val szemben támasztott védelmi garancia igényei mellett, ami elég
nyilvánvalóan cáfolja azt a vélelmet, hogy Moszkvának ne lennének
szövetségesei.
A brit
külügyminiszter asszony sem maradt le a kínossági versenyben, amikor azt
találta mondani, hogy sosem ismerné el az orosz fennhatóságot a rosztovi és a
voronyezsi régiókban, elárulva totális tudatlanságát, hogy ezek mindig is orosz
területek voltak... Hogy lehetséges, hogy a legmagasabb pozíciókban ilyen
inkompetens figurák lehetnek ma vezető nyugati hatalmaknál, akiknek gyakornoki
állást sem illene adni abban a minisztériumban, amit momentán ők vezetnek?
Egészen komolyan kérdezem, mert sajnos egyik miniszteri megnyilvánulást sem
viccnek szánták.
PUTYIN NYÍLTAN
DEKLARÁLT VÉGCÉLJA A KGST ORSZÁGOK VISSZAKERÜLÉSE AZ OROSZ ÉRDEKSZFÉRÁBA.
Sokan találgatják
most, mi lehet Putyin célja a háborúval, pedig egészen nyíltan deklarálta már
decemberben globális stratégiai céljait, amikor biztonsági garanciákat követelt
a NATO-tól, aminek elérése a háború voltaképpeni végcélja. Persze, az világos,
hogy Putyin minimális célja a háborúval Ukrajna demilitarizálásának
kikényszerítése, feltehetőleg azzal kiegészítve, hogy valamilyen oroszbarát
kelet-ukrán bábállam jöjjön létre. Logikus lenne az is Moszkvából nézve, hogy
az orosz területeket valamilyen szárazföldi korridor kösse össze a Krímmel, bár
ennek igényét nyilván csak akkor jelentenék be, ha sikerül a korridort
megszállniuk. Eddig világos és nem sokban érint közvetlenül minket magyarokat a
dolog. Csak hát beszélni kell arról is, hogy ennél jóval messzebb menő stratégiai
követeléseket támasztott Putyin a NATO-val szemben a háború megkezdése előtt,
amiről december óta tragikusan kevés szó esik az elemzésekben, pedig ebben már
vastagon érintett a mi térségünk is: lényegében visszakövetelte az egész Jalta
nyomán garantált orosz érdekszférát, benne a visegrádi országokkal. Mert mit is
jelent a NATO-nak decemberben benyújtott "biztonsági garancia"
követelések közt az a kitétel, hogy a NATO "az 1997-es szintre csökkenti
katonai infrastruktúráját"? Nem kevesebbet mint azt, hogy az 1997-ben
csatlakozott országok, köztük Magyarország NATO tagsága katonailag semmissé
válna.
KÍNOS BELÁTNI,
DE A NAGYHATALMI LOGIKA SZERINT LEGITIM A JALTAI STATUS QUO HELYREÁLLÍTÁSÁT
KÖVETELNI.
A tények
kedvéért érdemes leszögezni: a sok évszázados nagyhatalmi logikát követve ez a
követelés egyáltalán nem egy őrült diktátor lázálma, hanem tökéletesen reális
és logikus, sőt abszolút legitim követelés – akkor is, ha történetesen nekünk
nem tetszik. Mert a világháborút lezáró nagyhatalmi alkuk (Jalta, Potsdam)
által rögzített status quo felrúgása óhatatlanul magában hordta egy ilyen
nagyobb fegyveres konfliktus bekövetkeztét. A béke alapvetően csak addig
garantált, amíg a nagyhatalmak tiszteletben tartják a világháború nyomán
rögzített status quo-t... amit először a Nyugat szegett meg a kelet-európai EU
és NATO integrációval, illetve Ukrajna nyugatos fordulatának kiprovokálásával.
Hogy mivel járna a status quo teljes felrúgása? Természetesen világháborúval.
Ezt most a Nyugat bármi áron el akarja kerülni, ami viszont már viszonylag
rövid távon ahhoz hasonló engedményekhez vezethet, mint amilyen a Müncheni
Egyezmény is volt a Harmadik Birodalom előrenyomulásakor. Nyilván sok függ majd
az orosz-ukrán háborúban elért orosz katonai sikerektől. Vajon meddig mehet a
Nyugat az engedményekben? Elmehet vajon addig, hogy Putyin maximális
követeléseinek is engedve a visegrádi térség teljesen visszakerülne az orosz
érdekszférába? Valószínűbb egyelőre, hogy tartósan nyugati-orosz ütközőzóna
marad térségünk, ami azonban nem sokkal szívderítőbb perspektíva.
HOGY MIRE JÓK A
BEJELENTETT SZANKCIÓK? EURÓPA GYENGÍTÉSÉRE...
Az oroszokkal
szemben bejelentett nyugati gazdasági szankciók ne tévesszenek meg senkit! Ezek
globálisan leginkább Európát gyengíthetik sajnos. A gázár már a háború első
napján 62%-kal emelkedett a nemzetközi piacokon. Kérdés: ennyire elszálló
energiaárak mellett meddig lehet fenntartani a rezsicsökkentés politikáját?
Mivel épp a gáz
a legfőbb bevételi forrása és geopolitikai fegyvere Oroszországnak, egyelőre
nem úgy néz ki, hogy ez a pozíciójuk gyengülne a konfliktusban. Sőt. A
gazdasági szankciók nem fogják térdre kényszeríteni Oroszországot, viszont
továbbra is ellehetetlenítik azt a gazdasági-politikai fejlődést, amiben nem az
energiahordozókra és a katonai hatalomra épülne csupán az ország ereje, hanem
egy olyan diverzifikált gazdaság fejlődhetne ki, ami egy ponton elvezethetne
egyfajta belső (organikus) demokratizációhoz is. Sajnos a nyugati stratégák
közt törpe kisebbséget képeznek azok, akik szerint nem kéne félni egy
gazdaságilag így megerősödő Oroszországtól, sőt: pont ezáltal lehetne elérni
azt a célt, ami most üres és kontraproduktív propaganda marad, hogy valamilyen
nyugatias értékrend és demokratizáció gyökeret verhessen abban a térségben. A
szankciók tehát konzerválják az autoriter rezsimet Moszkvában és konfliktusos
viszonyát Európával.
MÉGIS MIRE
SZÁMÍTHATUNK MOST ÉS MIÉRT ZSÁKUTCA DIABOLIZÁLNI VAGY ISTENÍTENI PUTYINT?
A nyugatbarát
tábor diabolizálja, az egyre szélsőségesebben jobboldali tábor pedig isteníti
Putyint és Kárpátalja visszaadását várja tőle. Mindkettő tévút. Putyin egy sok
évszázados orosz geostratégiát képvisel meglehetősen kíméletlen
következetességgel, ami legfeljebb az ország átmeneti hanyatlása után tűnhetett
most hirtelen új fejleménynek.
Kissinger e
tekintetben is nagyon találóan fogalmaz: "A Nyugat számára Vlagyimir
Putyin diabolizálása nem annyira egyfajta politikai platform, mint inkább olyan
alibi, ami ennek hiányáról árulkodik."
Most ennek az
alibinek a kimaxolását láthatjuk: mennyivel könnyebb Putyint agresszornak,
véreskezű diktátornak kikiáltani a napi aktualitás kétségtelenül sokkoló képeit
mutogatva, mint belátni, hogy az utóbbi negyven év oroszellenes nyugati
térhódítási politikája milyen nagy mértékben járult hozzá ahhoz, hogy ez a
konfliktus most idáig fajult.
ANTALL JÓSLATA
BETELJESEDETT: AZ OROSZOK NEM ENGEDTÉK EL KÖZÉP-KELET-EURÓPÁT.
Nálunk is akadt
egy államférfi, aki még a szovjet összeomlás utáni hanyatlás kellős közepén,
1992-ben sem feledkezett meg a történelem-leckéről: „Naiv ember, aki azt hiszi,
hogy az örök Oroszország lemondott a közép-európai térségben a politikai
szerepéről”. A történelemtanár Antall Józsefnek lett igaza és érdemes
meghallgatni a zárt körben elhangzott beszédét, mely nemhogy vesztett volna
aktualitásából, de a jelenlegi fejlemények maximálisan igazolják: Antallnak
igaza lett abban, hogy erőt kell mutatnia Európának és a Nyugatnak - csak azzal
lehet fenntartani a békét térségünkben és elkerülni az orosz térhódítást.
Kérdés, hogyan képes Európa erőt mutatni európai haderő nélkül és úgy, hogy az
Amerikai érdekek megint ennyire egyoldalúan dominálnak az oroszokkal szembeni
szankciós politikában. Mire jó az oroszokénál nagyságrenddel nagyobb gazdasági
potenciál vagy akár a haditechnikai fölény, ha Európa és a Nyugat leggyengébb
pontja a jelek szerint ma az, hogy nem Kissingerhez mérhető stratégák
irányítják a külpolitikát.
Mégis, mi jöhet
ki ebből?
Végül, de nem
utolsó sorban: nem ártana alaposabban mérlegelni, hogy gyakorlatilag minden
olyan hadszíntéren, ahol a Nyugat proxy háborút vívott az oroszokkal az utóbbi
években, a háború végül geopolitikai vereséghez vagy legalábbis a nyugati
pozíciók gyengüléséhez vezetett a kérdéses térségben: leginkább Szíriában, ahol
nyílt titok volt, hogy a proxy háború célja az oroszok kiszorítása lett volna
egyetlen melegtengeri bázisukról, sőt: a Közel-Keletről, de hasonlóan kudarccal
végződött az elhúzódó afganisztáni és iraki intervenció is, sőt: a szerbiai-boszniai
háború sem gyengítette meg az orosz pozíciókat a Balkánon, ahol jelenleg
oroszbarát erők tüntetései jelzik, merre terjedhetne tovább egy európai
eszkaláció Ukrajnából. Mindegyik eset a
Balkántól Szírián át Afganisztánig azt példázza, hogy
SEHOVA SE VEZET
A GAZDASÁGI ÉS HADITECHNIKAI FÖLÉNY AZ OROSZOKKAL SZEMBEN,
sőt az ezekkel
elérhető időleges katonai győzelmek sem hoznak érdemi eredményt, ha nincs
megfelelő stratégia arra, hogy aztán mit kezd a Nyugat az adott térséggel.
Ezért az ukrajnai háború végső mérlegét sem akkor fogjuk megismerni, amikor a
hadszíntéren eldőlni látszik, az oroszok mekkora területet tudnak elfoglalni,
hanem akkor, ha végre kiderül: hogyan lehet újra békét teremteni a térségben.
Erre nézve pedig a Nyugat sajnos máig nem állt elő olyan életképes
reálpolitikai stratégiával, amilyet Kissinger már 2014-ben felvázolt, de a
jelek szerint nála sokkal kevésbé kompetens emberek határozzák meg az amerikai,
a brit és az uniós külpolitikát.
A szerző
filozófus.
https://index.hu/velemeny/2022/02/27/kgst-orszagkent-szerepelunk-a-medve-halallistajan/
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése