Petri Bernadett
kutató, NKE
Európa Stratégia Kutatóintézet
2022.02.15.
Aki nem lép
egyszerre…
Úton-útfélen
olvashatunk róla, hogy az Európai Bíróság tájékoztatása szerint február 16-án
hirdetnek ítéletet az úgynevezett jogállamisági feltételességről szóló perben.
Holnap arról születik majd döntés, hogy megfelel-e az uniós jognak az a
jogállamisági feltételességről szóló rendelet, amely alapján meg lehetne vonni
az uniós forrásokat azoktól az országoktól, amelyek sértik a jogállamisági
elveket. Lényegesen kisebb nyilvánosságot kapott azonban az Európai Bíróság egy
másik, precedens nélküli ítélete, amelyet éppen egy héttel korábban, február
9.-én hirdetett ki a Törvényszék, pedig nem kevésbé fajsúlyos, mint a sokak
által várva várt jogállamisági döntés.
Nem ritka, hogy
egy uniós intézmény azt kéri számon az Európai Bizottságon, miért nem értékeli
szigorúbban a jogállamisági helyzetet egy adott tagállamban. Számos alkalommal
láttunk már ilyet az Európai Parlament részéről, legutóbb még be is perelte a
Bizottságot, amiért az késlekedik a jogállamisági rendelet szerinti fellépéssel
Magyarország és Lengyelország irányában. Egyelőre azonban az Európai Bíróság és
az Európai Bizottság között ismeretlen volt ez a jelenség. Most azonban az
Európai Unió Törvényszéke első ízben semmisítette meg a Bizottság határozatát
amiatt, hogy az nem vette figyelembe a lengyelországi „rendszerszintű”
jogállamiság hiányosságait, amikor egy versenyfelügyeleti panaszt visszautalt a
lengyel versenyjogi hatósághoz.
Ez az első
alkalom, hogy az uniós bírák a Lengyelországnak felrótt demokratikus
hiányosságok hatását egy gazdasági ügyre vonatkozóan vizsgálták. A Törvényszék
első alkalommal fogalmazta meg azt is, hogy egy tagállami autoritás,
nevezetesen a lengyel versenyfelügyeleti hatóság nem alkalmas arra, hogy
betöltse feladatkörét, hanem azt inkább uniós szinten kell ellátni. Az ítélet
szerint a Bizottság nem értékelte elég szigorúan a lengyel jogállamisági
helyzet hatósági eljárásokra gyakorolt hatását. A jogállamiság követelményeinek
tiszteletben tartása olyan releváns tényező, amelyet a Bizottságnak a panasz
megvizsgálására legmegfelelőbb helyzetben lévő hatóság meghatározása céljából
figyelembe kell vennie – fogalmazták meg a bírák. Összességében tehát az uniós
bírói fórum szerint az Európai Bizottság nem látta el megfelelően a feladatát,
amikor úgy rendelkezett, hogy egy lengyel cég elleni kartellügyi panasz
kivizsgálása a helyi versenyhatóság hatáskörébe tartozik, mert figyelembe
kellett volna vennie, hogy ott nem érvényesül majd a tisztességes eljáráshoz
való jog.
Az ügy háttere,
hogy egy varsói székhelyű fuvarcég, az egyébként kifejezetten kis cégnek
számító Sped‑Pro S.A. a Lengyel Államvasutakhoz
(PKP) tartozó PKP Cargo S. A.-tól vasúti árufuvarozási szolgáltatásokat
vett igénybe. Ennek kapcsán
kezdeményezett versenyfelügyeleti
eljárást és panaszt tett a Bizottságnál a PKP Cargoval szemben, miszerint az visszaélt az EUMSZ 102.
cikk értelmében vett erőfölényével a lengyelországi vasúti árufuvarozási
szolgáltatások piacán. A PKP Cargo ugyanis lényegében megtagadta, hogy a piaci
feltételek mellett többéves együttműködési szerződést kössön a Sped-Proval,
legalábbis utóbbi állítása szerint. Az Európai Bizottság lényegében azzal az
indokkal utasította el a panaszt, hogy a verseny‑ és
fogyasztóvédelmi
hivatal elnöke, amely a lengyel versenyhatóság, megfelelőbb helyzetben van az ügy
kivizsgálására, mint maga a Bizottság.
A Sped-Pro e
határozat megsemmisítése iránti keresettel fordult a Törvényszékhez, és azt
kifogásolta, hogy ügyében nem járt el a Bizottság, hanem ehelyett kérdésének
elbírálását visszautalta Lengyelországba. Legfőbb érve a jogállamiság elvének
Lengyelországban történő megsértése volt, és ebből adódóan a panasz
kivizsgálásához fűződő uniós érdek értékelése során elkövetett hibák az Európai
Bizottság részéről.
Nem arról van
szó tehát, hogy a jogállamiság kérdése elő se került a bizottsági eljárás
során, tehát ezt az uniós intézmény elmulasztotta volna. Az Európai Bizottság
az alapeljárásban maga is megvizsgálta: a jogállamisági hiányosságok
indokolhatják-e, hogy az ügyet ne utalja vissza a lengyel versenyhatósághoz. Technikai
szempontból, úgynevezett analógia útján, az európai elfogatóparancsok
végrehajtása keretében szokásos két szakaszból álló elemzést alkalmazta, az ún.
Minister for Justice and Equality (Az igazságszolgáltatási rendszer
hiányosságai) ítéletnek megfelelően. Ez az ítélet arról szól, hogy az alapvető
jogok felelős tagállam általi tiszteletben tartására vonatkozó vélelem
megdönthető, amennyiben egy tagállam bíróságainak függetlenségét érintő
hiányosságok okán sérülhet a tisztességes eljáráshoz való alapvető jog. A
Bizottság azonban e szempontból nem látta megalapozottnak, hogy uniós szinten
tartsa a lengyel ügyet.
Pedig – mint
azt az ítélet felrója – a Sped-Pro részletesen felhívta a Bizottság figyelmét
arra, hogy a PKP Cargo az állam ellenőrzése alatt álló vállalkozás, a lengyel
kormánnyal fennálló szoros kapcsolata miatt a helyi versenyhatóság elnéző, sőt
elfogult lehet vele szemben. Azzal is érvelt, hogy a lengyel versenyhatóság
elnöke teljes mértékben a végrehajtó hatalomtól függ, mivel a miniszterelnök
nevezi ki és hívja vissza, anélkül, hogy a törvény a megbízatásának időtartamát
és a visszahívásának indokait pontosan meghatározná. Másrészt a PKP S. A.,
vagyis a Lengyel Államvasutak, amely a PKP Cargo anyavállalata, tagja a lengyel
nemzeti alapítványnak, egy olyan egyesületnek, amelyet, szintén a Sped-Pro
szerint, a legnagyobb lengyel állami vállalatok hoztak létre és finanszíroznak,
és amelynek célja a lengyel igazságszolgáltatási rendszer reformjának védelme,
továbbá médiakampányok útján történő népszerűsítése. A Sped-Pro azzal is
érvelt, hogy a lengyel versenyfelügyeleti hatóság állítólag 2015 óta megtagadta
a Lengyel Államvasutakkal szemben bármilyen intézkedés meghozatalát. A
Bizottság azonban megalapozatlannak tekintette ezeket az érveket, s többek
között azt is rögzítette, hogy az a tény, hogy a lengyel versenyhatóság elnökét
a miniszterelnök nevezi ki, nem érinti a PKP Cargo tekintetében hozott
döntéseinek függetlenségét.
A Törvényszék
szerint azonban a Bizottság rosszul ítélte meg a helyzetet, és téves
következtetésre jutott a lengyel jogállamisági helyzet ezen ügyre gyakorolt
hatásával kapcsolatban. Ehelyett arra a konklúzióra kellett volna jutni a
Szerződések Őrének, miszerint nemcsak alkalmatlan a lengyel versenyjogi hatóság
feladatai ellátására, de ráadásul a versenyjog területén hatáskörrel rendelkező
nemzeti bíróságok sem tudják majd orvosolni a lengyel versenyhatóság
hiányosságait, mivel nem függetlenek.
Összességében
tehát jogi szempontból nem csak arról van szó, hogy a Törvényszék tényként
fogadta el a Bizottság előtti eljárás egyik résztvevőjének állításait és azt
kérte számon a Bizottságon, hogy más következtetésre jutott. A Lengyelországgal
szembeni jogállamisági eljárást az Európai Bizottság indította hat évvel
ezelőtt – szemben a Magyarország ellenivel, amit a Parlament –, és ha valamit,
akkor azt nem lehet a Bizottság számlájára írni, hogy nem alapos ezen a téren.
Az ítélet azonban ennél magasabbra teszi a lécet az uniós intézmény számára, és
gyakorlatilag arra kötelezi, hogy vélelmezze napi szintű gazdasági és
szakpolitikai eljárásai során: a jogállamisági eljárások alá vont tagállamok
állami hatóságai nem működnek jogszerűen, és ezt bíróságaik sem tudják
orvosolni.
Az ügy
érdekessége, hogy egy kisvállalat áll szemben azzal a tőkeerős mamutcéggel,
amely jelenleg Lengyelország legnagyobb és az Európai Unió második legnagyobb
vasúti teherszállítója. A céget az uniós csatlakozás előtt szükséges
szerkezetátalakításáról szóló európai bírósági ítélet teljesítése érdekében
alapították. Ennek során a Lengyel Államvasutakat több tucat vállalatra
osztották fel, annak érdekében, hogy megfeleljenek az európai uniós versenyjogi
előírásoknak. Az Sped-Pro ehhez képest összesen hat főt foglalkoztató
mikrovállalat, amely az EUB előtt perli az Európai Bizottságot.
Mindjárt
világosabbá válik azonban a dolog, ha a jogi képviselő személyét nézzük, ami
rávilágít az ügy politikai hátterére. A Sped-Pro ügyvédje ugyanis az ellenzéki
kötődésű, és azon belül is a Polgári Platformhoz közel álló Mikołaj Kozak, aki
a varsói ügyvédi kamara fegyelmi megbízotti testületének szóvivője, e
minőségében pedig számos alkalommal konfrontálódott a lengyel kormánnyal. Kozak
érintett volt abban a konfliktusban is, amikor a lengyel főállamügyész
felszólította a kamara fegyelmi megbízottját, hogy indítson eljárást az Európai
Tanács korábbi elnöke, Donald Tusk ügyvédje ellen. Az ügy végül szintén az
Európai Bíróság előtt landolt, eldöntve azt is, hogy a fegyelmi megbízotti
testület bíróságnak minősül, ennélfogva pedig jogosult arra, hogy előzetes
döntéshozatali eljárást kezdeményezzen.
Eközben
folyamatosan nő a feszültség Lengyelország és az uniós intézmények között.
Miután tavaly ősszel napi 1 millió euró összegű bírság megfizetésére kötelezte
az Európai Bíróság Lengyelországot, amiért nem szüntette meg az EU által
kifogásolt fegyelmi kamarákat, néhány nappal ezelőtt arról döntött a Bizottság,
hogy Turów bányában zajló jogszerűtlen lignitkitermelés miatt fizetendő napi
500 ezer eurós pénzbüntetést a Varsónak járó EU-források rovására hajtja be
annak ellenére, hogy a lengyel és a cseh kormány kétoldalú megállapodást írt
alá az ügy egymás közötti rendezéséről.
Újabb precedens
nélküli döntés az integrációtörténetben.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése