Döntött az
Európai Unió Bírósága az unió hétéves költségvetésére és a Helyreállítási és
Rezílienciaépítési Eszköz (RRF) forrásaira vonatkozó jogállamisági
mechanizmusról. A magyar és lengyel kormányok érvelése elbukott, igenis
lehetséges értékrendi paraméterek mentén dönteni a közös európai
költségvetésről.
Szabó Dániel,
Rácz Gergő, 2022. február 16. szerda, 09:42
"Az uniós
költségvetés védelmét szolgáló intézkedések: a Bíróság teljes ülése elutasítja
a Magyarország és Lengyelország által benyújtott, az uniós költségvetésből
származó finanszírozás igénybevételét a jogállamiság elveinek tagállamok általi
tiszteletben tartásához kötő feltételességi mechanizmus ellen irányuló kereseteket
- áll a frissen ismertetett ítéletben.
A bírósági
indoklás többek között kimondta:
A Bíróság a
szóban forgó rendelet jogalapját illetően kimondja, hogy a rendelet szerinti
eljárás csak akkor indítható meg, ha alapos ok van megállapítani nemcsak
azt, hogy valamelyik tagállamban a jogállamiság elveinek megsértésére
kerül sor, hanem mindenekelőtt azt is, hogy a jogállamiság elveinek
megsértése kellően közvetlenül érinti az uniós költségvetéssel való
hatékony és eredményes pénzgazdálkodást vagy az Unió pénzügyi
érdekeinek védelmét, illetve ennek a kockázata komolyan fennáll.
A rendelet
alapján hozható intézkedések továbbá kizárólag az uniós
költségvetés végrehajtásával függnek össze, és az intézkedések
mindegyike az uniós költségvetésből származó finanszírozásnak a
jogállamisági elvek megsértése, illetve annak kockázata által az uniós
költségvetésre gyakorolt hatás függvényében történő mérséklésére
irányul. Következésképpen a rendelet az uniós költségvetésnek a
jogállamisági elvek megsértéséből kellően közvetlenül következő
érintettségével szembeni védelmére, nem pedig önmagában véve a
jogállamisági elvek megsértésének szankcionálására irányul.
Az Uniónak, a
tagállamok által megállapított és osztott, az Unió alapjául szolgáló
közös értékek – köztük a jogállamiság és a szolidaritás – tagállamok
általi tiszteletben tartása a tagállamok között fennálló kölcsönös
bizalmat támasztja alá. Ezen értékek tiszteletben tartása így tehát a
Szerződések tagállamra való alkalmazásából eredő valamennyi jog
gyakorlásának a feltételét képezi.
A Bíróság
leszögezi, hogy ezen értékek tiszteletben tartása nem redukálható olyan
kötelezettséggé, amelyet a tagjelölt országnak az Unióhoz való
csatlakozása érdekében kell teljesítenie.
Az uniós
költségvetéssel való hatékony és eredményes pénzgazdálkodást és az
uniós pénzügyi érdekeket súlyosan veszélyeztetheti a jogállamiság
elveinek valamely tagállamban történő megsértése.
A rendelettel
bevezetett horizontális „feltételességi mechanizmus”, amely az uniós
költségvetésből származó finanszírozás igénybevételét a
jogállamisági elvek tagállam általi tiszteletben tartásához köti, az
uniós költségvetés végrehajtására vonatkozó „költségvetési
szabályok” meghatározására irányuló, Szerződésekben megállapított
uniós hatáskörbe tartozhat.
A Bíróság
hangsúlyozza, hogy a rendeletben szereplő, a jogállamiság fogalmi elemeinek
tekinthető elveket5 az ítélkezési gyakorlatában részletesen kifejtette,
azok a tagállamok által saját jogrendjükben is elismert és alkalmazott
közös értékekből erednek.
A
perköltségeket Magyarországnak kell állnia, és az Európai Parlament és az
Európai Tanács jogköltségét is meg kell fizetnie.
Papírforma
Nagyjából
borítékolható volt már, hogy az Európai Unió Bírósága nem ad igazat a magyar és
a lengyel kormányok kifogásainak a 2020 decemberében a tagállamok által
elfogadott jogállamisági mechanizmussal kapcsolatos vitában. Tavaly december
2-án Campos Sánchez-Bordona jogi főtanácsnok indítványában a luxembourgi
székhelyű bíróságnak azt javasolta, hogy el kell utasítania a két ország
keresetét, mert a mechanizmus megfelel az EU jogi kereteinek, és tisztázottak a
mechanizmus elindításának feltételei.
A főtanácsnok
szerint a mechanizmust a megfelelő jogalapon fogadták el, az összeegyeztethető
az Európai Unióról szóló szerződés 7. cikkével, és tiszteletben tartja a
jogbiztonság elvét. Ennek háttere, hogy az EU vezetői 2020 júliusában
megállapodtak abban, hogy a jogállamisághoz kötődő feltételrendszert vezetnek
be a költségvetés kapcsán.
A cél már ekkor
az volt, hogy megvédje az uniós költségvetést a tagállamokban a fékek
általánossá vált hiányosságaiból adódó pénzügyi kockázatoktól az uniós
forrásokat. Ilyen lehet a korrupció,
vagy a függőségi viszonyban működő bíróságok rendszere, amelyek miatt
előfordulhat, hogy az adott tagállamban nincs eszköz, ami garantálja, hogy nem
élnek vissza az EU-s pénzekkel. A jogszabály akkor is alkalmazható, ha a minden
tagállam által tiszteletben tartandó alapvető jogok - például a demokrácia vagy
az igazságszolgáltatás függetlensége - rendszerszintűen sérülnek és ennek
hatása van - vagy hatása lehet - az uniós források kezelésére.
Orbán Viktor és
Mateusz Morawiecki is azonnal pert ígért
Végül erről
2020 decemberében teljes egyetértés mellet döntöttek a tagállamok (még Orbán
Viktor és Mateusz Morawiecki is elfogadta ezt, pedig korábban vétóval
akadályozták a helyreállítási alap és a 2021-2027 közötti időszakra vonatkozó
hétéves költségvetés elfogadását.) Akkor Angela Merkel leköszönő német
kancellár közvetített: alkut kötött a lengyel és a magyar vezetéssel, hogy
elfogadják a mechanizmust, aztán az Európai Unió Bíróságán megtámadhatják azt.
Ezt végül a rendelkezésre álló időkeret legvégén, 2021. március 11-én tette meg
a két ország, így tudható volt, hogy nagyon nehezen lesz a mechanizmus
alkalmazható az április 3-i parlamenti választások előtt.
A magyar és a
lengyel kormány alapvetően háromféle érvre hivatkozva támadta a jogállamisági
mechanizmust, illetve pontosabb nevén a pénzügyi feltétel-rendszer eszközt:
elsőként azért, mert szerintük annak nincs megfelelő jogalapja az uniós
alapszerződésekben, azok nem hatalmazzák fel az uniós intézményeket arra, hogy
ilyen alapvető módon megváltoztassák a játékszabályokat, ez gyakorlatilag az
alapszerződések bújtatott módosítása, ami nem szabályos. Viszont már a
főtanácsnoki vélemény is vitatta ezt, mivel csak a költségvetési források
felhasználása esetében alkalmazható a mechanizmus, ezek esetében pedig alkothat
jogszabályt az Európai Tanács és az Európai Parlament.
A magyar és a
lengyel fél keresetének másik érve az volt, hogy az alapszerződés 7-es cikke
megfelelő védelmet biztosít az alapelveknek, ugyanarra pedig nem lehet két
külön keretrendszer. A főtanácsnok már decemberben kifejtette, hogy szerinte a
feltételrendszer és a szankciók sem azonosak, tehát más jogi eszközről van szó.
A harmadik érv
az volt, hogy a rendelet sérti a jogbiztonság elvét. Az Orbán Viktor és a
Mateusz Morawiecki vezette kormányok szerint a jogállamiság egy plasztikus érv:
vagyis a szabály politikai furkósbotként funkcionál a renitens tagállamokkal
szemben. A főtanácsnok javaslatában részletesen leírja, milyen jogelveket említ
a rendelet, milyen, a jogállamiság sérelmére utaló valószínűsítő körülményeket
és példákat sorol fel, vagyis Campos Sánchez-Bordona szerint itt is bukik Varós
és Budapest érvelése.
Kapcsolódó
Orbán Viktor
ígéreteinek a költségvetési hiány állhatja útját
A
magyar-lengyel tandem ellen egy héten belül indulhat az uniós fellépés
Magyarország
még devizahitelt is felvett az RRF miatt
Bár a
főtanácsnok jogi szakvéleményének nem volt kötelező ereje, de már Orbán Viktor
magyar miniszterelnök és lengyel kollégája is többször beszélt arról, hogy nem
hiszik, hogy megnyerik az eljárást.
Orbán például
már február 4-i interjújában biztosra vette a vereséget. A magyar kormány ezért
sokszor kommunikálta azt, hogy a nyáron hozott gyerekvédelmi törvény - melyről
a parlamenti választással egy napon lesz népszavazás is - váltotta ki Brüsszel
haragját, amely nem akarja elfogadni, hogy a jogszabályban az LMBTQI-emberekre
is vonatkoznak korlátozások, innentől az LMTBQI-lobbi támadásának nevezték a
mechanizmus alkalmazását.
A tét óriási:
Magyarország esetében az RRF-ből 7,2 milliárd euró vissza nem térítendő
támogatást akaszthat meg a mechanizmus. Ez - ha mostani árfolyamon nézzük - nagyjából
2550 milliárd forintot jelent. Az Orbán-kormány helyreállítási terveit ráadásul
még el sem fogadták, pedig a kormány elkezdte az előlegkifizetéseket, mint
ahogy azt korábban is tette az uniós pályázatok esetében a költségvetés
terhére.
Az ÁKK szeptemberben
megnövelte a 644 milliárd forinttal egyenértékű (a legutóbb 2021. május 10-én
közzétett finanszírozási terv szerinti) nemzetközi devizakötvény-kibocsátási
keretét, így lehetővé téve további, benchmark méretű devizakötvény
kibocsátás(oka)t. De a hétéves költségvetésből csak ebben az évben mintegy 1000
milliárd forintot hívhatna le.
Az Európai
Parlament pedig elkötelezett abban, hogy a mechanizmust használják is
Lengyelország és Magyarország ellen: korábban pert kezdtek az Európai
Bizottsággal szemben is, hogy indítsa meg az eljárást, ne várja meg az EUB
ítéletét. 2022 januárjában pedig az is kiderült, hogy az első EP plenáris
napirendjére felvetetik az eljárás megindításáról szóló kérdéseket, ahogy
ítéletet hoz a bíróság.
https://www.napi.hu/nemzetkozi-gazdasag/jogallamisagi-mechanizmus-orban-kormany-itelet-helyreallitasi-alap-rrf-heteves-koltsegvetes.746195.html
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése