Ludovika Blogtér
Navracsics
Tibor
intézetvezető,
NKE Európa Stratégia Kutatóintézet
Az Európai
Bizottság első sikeres, tízéves futamidejű kötvénykibocsátásával ténylegesen is
létrejött az Európai Unió közös adósságállománya, amelyért a tagállamok
vállalnak kezességet. Az új helyzet nagy kérdése, hogy a Bizottság mindezt arra
használja-e fel, hogy meghatározó befolyást szerezzen a programban résztvevő
tagállamok belpolitikájában.
Alexander
Hamilton amerikai pénzügyminiszter 1790-ben megalapította az Egyesült Államok
Bankját, és a szövetségi szint nevében magára vállalta az államok addig
felhalmozott adósságállományát. Az így létrejött szövetségi államadósság aztán
az amerikai föderáció kezdeti időszakában a Legfelsőbb Bíróság mellett a
szövetségi szint kiépítésének és intézményi megerősödésének egyik legfontosabb
hajtóereje lett. A „hamiltoni pillanat” ettől az időszaktól kezdve azt a
politikai és lélektani helyzetet jelezte, amikor államok egy csoportja egy
egyre erősödő szintet hoz létre ügyeik intézésére maguk felett.
Sokan Európa
„hamiltoni pillanatáról” beszéltek már egy évvel ezelőtt, amikor először
felvetődött annak lehetősége, hogy az Európai Bizottság a tagállamok
felhatalmazásával élve hitelfelvétel révén közös adósságállományt hozzon létre.
Az akkori felvetés az Európai Tanács tavaly júliusi ülésén valósággá vált,
amikor a tagállamok vezetői megállapodtak a többéves pénzügyi keret és a
gazdasági újjáépítési csomag alapvető szerkezetében és számaiban. Ennek
megfelelően a gazdasági újjáépítési csomag – hivatalos nevén NextGenerationEU –
összesen 750 milliárd eurós összegéből 390 milliárd eurót vissza nem térítendő
támogatás, 360 milliárd eurót pedig hitel formájában kapnak meg a tagállamok. A
csomagon belül az egyes programok közül a Helyreállítási és Rezilienciaépítési
Eszköz foglalja el a legnagyobb helyet, amelynek 672,5 milliárdja – ebből 312,5
milliárd támogatás, 360 milliárd pedig hitel formájában – nyújt segítséget a
tagállamoknak a koronavírus-járvány gazdasági és társadalmi következményeinek
felszámolásában.
A forrásokhoz
való hozzáférés érdekében a tagállamoknak nemzeti terveket kellett
kidolgozniuk, amelyek alapján dönt a Bizottság a támogatás megítéléséről. A
nemzeti terveknek választ kell adniuk az adott ország esetében a Tanács által
elfogadott országspecifikus ajánlásokban szereplő javaslatokra. Szerepelniük
kell a tervekben a Bizottság által meghatározott prioritásoknak, elsősorban a
zöld, illetve a digitális átállást támogató tervek kidolgozását és
végrehajtását értve ezen, illetve meg kell felelniük a fenntarthatóság,
stabilitás, méltányosság és a termelékenység követelményeinek.
A tagállamok
által elkészített és leadott nemzeti újjáépítési tervek értékelését a Bizottság
jelenleg is végzi, ám közben döntő lépés történt a közös uniós adósságállomány
megszületésének folyamatában. Június 15-én a Bizottság ugyanis sikeres
kötvénykibocsátást hajtott végre a nemzetközi hitelpiacon. 20 milliárd euró
értékben adott el kötvényt tízéves futamidővel, 0,086 százalékos
visszavásárlási kamattal. A kötvény iránti érdeklődést jól jelzi a hétszeres
túljegyzés mértéke is. A sikeren felbuzdulva a helyreállítási tervek
finanszírozására még 2021 végéig az Európai Bizottság összesen 80 milliárd euró
értékben akar kötvényt kibocsátani. Összességében 2026 végéig a NextGenerationEU
egész programjának finanszírozásához 800 milliárd euró felvételére van szükség,
azaz a következő években évente körülbelül 150 milliárd eurónyi
kötvénykibocsátás válik szükségessé.
Az Európai
Bizottság által kibocsátott kötvények és az így létrejövő közös uniós adósság
elvileg fölérendelt helyzetbe hozhatja az intézményt a tagállamokkal szemben.
Létrejöhet sok politikus rémálma, amikor a Bizottság ténylegesen, döntő
befolyásoló erővel is felléphet egyes tagállamok politikai prioritásainak vagy
irányvonalának meghatározása során. Ily módon az eddig inkább csak félszeg
tanácsként létező országspecifikus ajánlások is „fogat kaphatnak”, hiszen az
Európai Bizottság megtagadhatja mindaddig a hitelek folyósítását, amíg nem
látja biztosítottnak azok figyelembevételét.
Hasonlóképpen,
a jogállamisági kérdések, amelyek fontos szempontként szerepelnek a program
végrehajtása során, a Bizottság ambícióitól függően komoly erőt adhatnak a
tagállamokkal folytatott tárgyalások során. Nem véletlen, hogy az Európai
Parlament is éppen most fenyegette meg határozatával az Európai Bizottságot,
hogy eljárást indít ellene az Európai Bíróságon a jogállamisági mechanizmus
beindításának elmulasztása miatt. A helyzetet érzékelve, nyilván az sem
véletlen, hogy a magyar kormány úgy döntött, egyelőre csak a támogatásokat
veszi igénybe, a hitelre nem tart igényt a program keretében.
Az igazán
fontos kérdés azonban az Európai Unió jövője szempontjából az, hogy az Európai
Bizottság a tagállamokkal szembeni pozíciójának erősítésére használja fel ezt
az új helyzetet, vagy a hosszabb távú bizalom fenntartása érdekében továbbra is
a hagyományos „tisztességes közvetítő” szerepet látja el a tagállamok között.
Jelen pillanatban ez utóbbira több jel utal, és hosszabb távon az európai
integráció jövője szempontjából is ez tűnik a szerencsésebb stratégiának.
Ugyanakkor nem
zárhatjuk ki annak a lehetőségét sem, hogy fellelkesülve az új fejleményektől,
Ursula von der Leyen meg akarja ragadni a történelmi pillanatot, és az Európai
Unió történetének Hamiltonjává akar válni. Az elmúlt évtizedek azonban azt
tanítják, hogy az Európai Unió csak a tagállamokkal együttműködve tud sikeres
lenni. Ettől a ponttól kezdve pedig igazán az az érdekes, hogy a tagállamok
többsége és a meghatározó tagállamok akarják-e, hogy Ursula von der Leyen
Európa Hamiltonja legyen.
A témáról,
valamint az EU és Európa aktuális helyzetéről további cikkek ITT olvashatók.
Kép:
Wunderstock
https://cimlap.blog.hu/#bloghu/ludovika/2021/06/16/von_der_leyen_europa_hamiltonja
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése