2021. június
21. 16:19
JAAP HOEKSMA
EUobserver
A német
alkotmánybíróság szerint a demokrácia és a jogállam csak a szuverén államokon
belül létezhet.
Politikailag
érzékeny döntést hozott az Európai Bizottság amikor úgy határozott,
kötelezettségszegési eljárást indít az EU legnagyobb tagállama, Németország
ellen.
A döntés a
Bizottság elnökét, Ursula von der Leyent egykori főnökével és mentorával,
Angela Merkel kancellárral állítja szembe. Fontos azonban hangsúlyozni, hogy a
vita két főszereplője nem Von der Leyen és Merkel, hanem a német
alkotmánybíróság és az Európai Bírósága (EUB).
A vita tárgyát
pedig az képezi, hogy Karlsruhe vagy Luxemburg testesíti-e meg az utolsó szó
jogát az uniós joggal kapcsolatos kérdésekben?
(…)
A német
alkotmánybíróság gondolatmenete a következőképpen foglalható össze. A taláros
testület 1993-ban az EU-t államokból álló entitásként („Staatenverbund”)
jellemezte, és azzal érvelt, hogy az EU polgárai nem „valódi” állampolgárok.
Ezt a döntést
tovább fokozta a Lisszaboni Szerződésről szóló 2009-es ítélet, amelyben az
alkotmánybíróság arra a következtetésre jutott, hogy az Európai Parlament
csupán „kiegészítő intézmény”, tehát nem valódi parlament.
Az
alkotmánybíróság gondolatmenetét azzal tette igazán kerekké, hogy az Európai
Bíróság hatáskörét is megkérdőjelezte. Megállapította, hogy nem az Európai
Bíróságot illeti az utolsó szó joga uniós kérdésekben, vagyis azt nyomatékosította,
hogy Karlsruhe elsőbbséget élvez Luxemburggal szemben.
(…)
Mivel mindkét
testületben szakmailag felkészült jogászok ülnek, felmerül a kérdés, hogy mégis
mivel magyarázható az éles véleménykülönbség. Ugyanazon szerződéseket
értelmezik, mégis ellentétes eredményre jutnak.
A
legvalószínűbb magyarázat az, hogy a jogászok alapvetően más szemszögből
közelítik meg a kérdést. A német alkotmánybíróság döntéseiből kiderül, hogy a
német bírák érvelésének kiindulópontját a nemzetközi kapcsolatok hagyományos
paradigmája, a vesztfáliai rendszer jelenti.
(….)
E megközelítés
következménye az, hogy a demokrácia és a jogállam csak a szuverén államok
határain belül létezhet.
Ebből
következik az is, hogy az államok által létrehozott szervezetek nem működhetnek
demokratikus alapon. Vagyis a világ más részein működő nemzetközi
szervezeteknek, így például a Délkelet-ázsiai Nemzetek Szövetségének vagy az
Afrikai Uniónak nincsenek állampolgáraik, illetve demokratikus törekevéseiket
sem.
(…)
Az Európai Bizottság döntése így nem egy rutinszerű lépés a rend fenntartása érdekében, hanem az EU túlélésének záloga.”
Az eredeti,
teljes írást itt olvashatja el.
https://precedens.mandiner.hu/cikk/20210621_europai_birosag_vs_nemet_alkotmanybirosag
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése