Péter Alvarez
Az
igazságszolgáltatásnak le kell sújtania Benjamin Netanjáhú miniszterelnök
igazságügyi reformjára, mielőtt Izraelből látszatdemokráciát csinál, ahogy ezt
Orbán Viktor tette Magyarországgal – írja Garvan Walshe, a brit Konzervatívok
biztonságpolitikai tanácsadója, a Magyarországon tevékenykedő Unhack Democracy
elnevezésű csoport társalapítója a Foreign Policy hasábjain megjelent
véleménycikkében.
Walshe szerint
az áldemokráciákban a köztisztviselők befolyásolásán keresztül veszik át a
hatalmat. Véleménycikkében arról ír, hogy a 2018-as magyar országgyűlési
választásokkal foglalkozó kutatásuk szerint azokban a választási
bizottságokban, ahol nemcsak kormánypárti delegáltak ültek kevesebb
szabálytalanság történt.
Úgy véli, ez az
oka annak is, hogy Yariv Levin izraeli igazságügyi miniszter meg akarja
akadályozni, hogy az új izraeli bírákat kinevező bizottság összeüljön. Walshe
szerint az izraeli legfelsőbb bíróságnak mindent meg kell tennie a demokrácia
védelmében.
A demokráciákban a polgárok választják meg
azokat az embereket, akik törvényeket hoznak, és felügyelik azok végrehajtását.
A bökkenő az, hogy egy parlamentáris demokráciában, mint amilyen Izrael is,
ugyanazok az emberek töltik be mindkét szerepet. Amikor a törvényalkotók
figyelmen kívül hagyják ezt a különbséget, akkor inkább azokat a törvényeket
hajtják végre, amelyeket szeretnének, ez pedig korrupcióhoz és hivatali
visszaéléshez vezet. Ezt kell az igazságszolgáltatásnak megfékeznie
– írja a tanácsadó, aki szerint ha két
szerepet, a végrehajtást és a törvényhozást összemossák, az a demokrácia létét
fenyegeti.
Jogok és
kötelességek
Emlékeztet,
hogy a végrehajtó hatalom köztisztviselőkre, rendőrökre és katonákra támaszkodik a törvények gyakorlatba
ültetésében.
Ezeknek az
embereknek a megélhetése az állami fizetéstől, előléptetésük pedig a
bürokratikus hierarchiától függ. Egy valódi demokráciában feladataikat a
törvények szabályozzák, és védelmet élveznek az elbocsátástól és a
megtorlástól, ha betartják azokat. Egy áldemokráciában a kormány veszi át az
irányítást. Így a korrupt tisztviselők megfélemlíthetik az ellenzékhez kötődő
vagy egyszerűen csak külföldi vállalkozásokat (ahogyan ez Magyarországon
történik), vagy az antidemokratikus miniszterek utasításait követő rendőrök
túlzott erőszakot alkalmazhatnak a tüntetőkkel szemben (ahogy nemrég Izraelben
tették)
– írja.
Walshe szerint
Izraelben azokat a tisztviselőket, akik nem támogatják a kormány politikáját
távozhattak pozíciójukból, a légierő tartalékosaitól kezdve, katonák, sőt
atomtudósok is, akik fenyegetésnek
voltak kitéve. „De a lemondás nem egy jó megoldás, mert egy becsületes
tisztviselő lemondása lehetőséget ad a korrupt kormánynak arra, hogy engedelmes
utódot nevezzen ki. A demokrata tisztviselőknek hivatali szolgálatuk idején
kell védelmezniük a demokráciát” – tette hozzá.
Igazságszolgáltatási
puccs?
Unhack
Democracy alapítója szerint az izraeli politikai válság szeptemberben csúcsosodhat
ki, amikor a Legfelsőbb Bíróság tárgyalja a Benjámin Netanjáhú miniszterelnök
legutóbbi, „igazságszolgáltatási puccsról szóló törvényével összefüggő
kifogásokat”. Walshe úgy értelmezi a törvényt, hogy meg akarja változtatni a Legfelsőbb Bíróság
kormányzati intézkedésekre vonatkozó értelmezési lehetőségeit.
A Legfelsőbb
Bíróságnak képesnek kell lennie arra, hogy utasítsa a tisztviselőket, hogy ne
engedelmeskedjenek a kormány törvénytelen utasításainak, és utasítsa a
biztonsági erőket, hogy védjék meg a tisztviselőket a megtorlástól, ami azt
jelenti, hogy a bíróságnak érvénytelenítenie kell a törvényt
– fogalmaz a
biztonságpolitikai szakértő.
A félénk bírák
Walshe szerint
Orbán Viktor a magyar jogrendben felszámolta a fékek és egyensúlyok rendszerét,
hiszen Magyarországon a bíróságok nem vizsgálhatják felül az
alkotmánymódosításokat. Az Emberi Jogok Európai Bíróságának ítéletei pedig,
amelyek elméletileg kötelezőek Magyarországra nézve, gyakran nem kerülnek
végrehajtásra.
Emlékeztet,
hogy az Európai Unió a Magyarországgal szembeni jogállamisági eljárásában
sérültnek látja a bírói függetlenséget.
A magyar
igazságszolgáltatás nem kérte az Európai Bíróságtól, hogy vizsgálja felül Orbán
alkotmánymódosításait, noha az EU szerint azok olyannyira károsították a bírói
függetlenséget, hogy követelte, Magyarország vonja vissza azokat, ha uniós
pénzeket akar kapni. A magyar igazságszolgáltatási rendszer félénksége miatt az
EU-nak több évet kellett várnia, amíg a lengyel kormány hasonló igazságügyi
puccsal próbálkozott, mire kialakult az igazságszolgáltatás megszállásának
megállításához szükséges joggyakorlat. Az izraeli bíróságoknak nem szabad ilyen
félénknek lenniük
– írja Garvan
Walshe.
https://index.hu/kulfold/2023/08/06/izrael-magyarorszag-aldemokracia-orban-viktor-benjamin-netanjahu-igazsagugyi-reform/
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése