Nemcsak a németországi pártfinanszírozás szabálytalan, hanem törvénytelenül kapják a pénzüket a német pártalapítványok is. Még fiatal a 2023. év, de már két olyan döntést hozott a német alkotmánybíróság, a Bundesverfassungsgericht, amely rávilágít a német pártok homályos és szabálytalan finanszírozásra.
Horogszegi
Szilágyi-Landeck Dániel írása
Az első döntést
még január végén hozták a pártok finanszírozásával kapcsolatban. 2018-ban a
német szövetségi parlament, a Bundestag döntött arról, hogy a 2019. évtől
kezdve a már meglévő támogatásokon felül további 25 millió eurót kapjanak a
pártok. Így összesen körülbelül 190 millió eurót szerettek volna kiosztani
nekik adófizetői pénzből. Mindezt a digitális térben jelentkező kihívások és az
online kommunikáció költségeire való tekintettel tették. Annak ellenére, hogy
ezek az állami támogatások minden párt előnyére váltak volna, a
szociáldemokraták (SPD) és a kereszténydemokraták (CDU/CSU) egyedül maradtak a
javaslatukkal, és végül nagykoalíciós többséggel, erőből átnyomták – heves
ellenzéki tiltakozás ellenére. A balliberális ellenzéki pártok, a zöldek (Grüne),
a liberálisok (FDP) és a szélsőbaloldal (Linke) ugyanúgy támadta a tervezetet,
mint a jobboldali AfD – igaz, más-más argumentációval. Végül 216 parlamenti
képviselő meg is támadta a törvényt az alkotmánybíróságon, amely 2023. január
24-én egyhangúlag eldöntötte: alkotmányellenes és semmis a német
pártfinanszírozási törvény.
Több éven át
alkotmányellenesen kaptak tehát a német pártok állami támogatásokat, amelyek
minden bizonnyal vissza kell fizetniük.
Alig egy
hónappal később újból fényt derítettek a karlsruhei alkotmánybírók egy
botrányos helyzetre. Németországban minden párt, amely a szövetségi
parlamentben tartósan képviseli a választók akaratát, jogosult különböző
pénzügyi forrásokra. Évente körülbelül 660 millió eurót osztanak szét a pártalapítványok
között. Egy francia képregény, az Asterix sorozat nyitókérdésével élve: az
összes pártalapítvány között? Nos, kivéve egy nem is olyan apró, lázadó
pártalapítványt, az AfD-hez köthető Desiderius Erasmus Alapítványt. És miért
nem kapnak ők ugyanolyan támogatást, mint a többi pártalapítvány? Éppen ez adta
a vita kiindulási pontját.
Németországban
már az ötvenes évek óta vannak pártalapítványok és évtizedek óta kapnak állami
pénzeket. És persze nem először vannak e körül viták. Már 1986-ban döntött az alkotmánybíróság,
hogy minden „hosszú távon is súlyt képviselő politikai áramlat az NSZK
területén” jogosult arra, hogy támogatást kapjon. Akkoriban a balliberális zöld
párt pereskedett a pártalapítványok finanszírozási rendszere ellen, mondván,
hogy az egy rejtett pártfinanszírozás – tudniillik, akkoriban ők még nem
rendelkeztek pártalapítvánnyal, amit azóta természetesen pótoltak. A Heinrich
Böll Alapítvány csak 2021-ben közel 80 millió euró támogatást kapott. De mivel
pontosabb szabály nem létezett, maguk a pártalapítványok tettek javaslatokat
arra, hogy melyik pártalapítvány mikortól mennyi pénzre jogosult. Mindezt az
anyapártjuk képviselői a költségvetési bizottságon keresztül jóvá is hagyták
egyből és általában egyhangúlag. Általánosságban véve jól működött az a
rendszer, ahol
a kecskére volt
bízva a káposzta és így szépen évről évre több pénzt kaptak a pártalapítványok.
Félreértés ne
essék: a teljes és korrekt képhez tartozik, hogy az alapítványok általában
nagyon fontos, hasznos és jó munkát végeznek bel- és külföldön egyaránt, emiatt
pedig mindenképpen indokolt, hogy kapjanak ilyen jellegű forrásokat. Az persze
nem mindegy, hogy milyen eljárás alapján. És nem mindegy az sem, hogy egyformán
kezelik-e a pártokat és alapítványaikat, mivel a mainstreamtől jobbra lévő Die
Republikaner és az AfD alapítványai például nem kaptak támogatást. Pedig utóbbi
már évek óta jelen van a szövetségi parlamentben is és a német választók
jelentős részét képviseli ezzel, ugyanúgy, mint a többi párt.
Összeesküvéselmélet
vagy összeesküvés-gyakorlat – ők mindenképpen úgy vélték, hogy igazságtalan és
inkorrekt, hogy politikai alapon nem kapják a nekik járó jussukat. Emiatt
támadta meg az AfD ezt a rendszert a bíróságon.
2023. február
22-én úgy döntött az alkotmánybíróság, hogy a fenti gyakorlat sérti a politikai
esélyegyenlőséget az AfD hátrányára. Továbbá kimondták, hogy elfogadhatatlan az
az évtizedek óta létező gyakorlat, hogy törvényi alap nélkül kapjanak a
pártalapítványok egyáltalán forrásokat és így nem marad más lehetőség, mint
hogy a német szövetségi parlamentnek létre kell hoznia egy pártalapítványi
törvényt, amely kiegyensúlyozott és korrekt egyenlőséget hoz létre. Az éríntett
Desiderius Erasmus Alapítvány és az AfD természetesen örvendett ennek a
döntésnek, hiszen
most több évre
visszamenőleg is igényelhetik azokat a támogatásokat, amelyeket érvelésük
szerint jogellenesen és politikai alapon tartottak vissza tőlük.
Mindezzel
kapcsolatban érdemes megjegyezni, hogy Magyarországon is léteznek a pozitív,
német példára működő pártalapítványok, ám Magyarországon már a kezdetektől,
2003 óta létezik egy, a pártok működését segítő tudományos, ismeretterjesztő,
kutatási, oktatási tevékenységet végző alapítványokról szóló törvény, amely
garantálja, hogy a különböző pártok alapítványai jogi alapokon működjenek,
valamint azt, hogy egyenlően és arányosan kapjanak támogatásokat.
A 2000-es
években a német pártalapítványok segítettek abban, hogy Magyarországon egy jól
és transzparensen működő pártalapítványi rendszer jöhessen létre. Lehet, hogy
most – amikor már 20 évnyi sikeres múltja van olyan pártalapítványoknak, mint a
Polgári Magyarországért Alapítvány, hazánk viszonozni tudná az akkori
segítséget, és Németország tanulhatna tőlünk arról, hogyan kellene szabályosan
és korrekten finanszírozni pártokat és pártalapítványokat egyaránt.
A szerző a Polgári Magyarországért Alapítvány brüsszeli képviseletvezetője. A cikkben a magánvéleményét fejti ki.
https://mandiner.hu/cikk/20230505_a_partfinanszirozas_anomaliak_utan_itt_a_nemet_partalapitvanyi_botrany_is
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése