A spanyol jogállam a teljes működésképtelenség szélére sodródott, hogy aztán a spanyol szocialista kormányfő szándékai érvényesüljenek, és kibővítse saját alkotmányos mozgásterét. Az illetékes európai biztos a Twitteren sajnálkozik.
Írta: Schultz
Balázs Dániel
Miközben Európa
a karácsonnyal és az orosz-ukrán háború tragikus fejleményeivel volt
elfoglalva, Spanyolországban a jogállamiság épp a feje tetejére állt. Minden
jel arra mutatott ugyanis, hogy az idén újraválasztásra készülő Pedro Sánchez
szocialista miniszterelnök
a végsőkig
elmegy azért, hogy progresszív színekbe öltöztesse az eddig konzervatív
többségű Alkotmánybíróságot.
Bár a történet
szövevényes, egyértelműnek tűnik, hogy mindvégig ez az egy cél vezérelte
Sánchezt.
Ehhez a
konzervatív többségű, nagyjából a magyar Országos Bírói Tanács spanyol
megfelelőjeként azonosítható Bírói Testületek Általános Tanácsának (CGPJ)
támogatását kellett megszerezni. Erre politikai okokból nem volt kapásból
lehetősége. A CGPJ évek óta lejárt mandátumokkal, de konzervatív többséggel
működik. Sánchez ezért úgy döntött, hogy a CGPJ jelölési eljárását úgy
módosítja, hogy a fennálló minősített többséget egyszerű felesre mérsékli.
Persze ehhez is egy olyan törvényjavaslat szükséges, amelyhez támogatást a
szocialistáknak kívülről, más pártoktól kell elnyernie.
Ezt Sánchez
azért nem tehette tehát meg, mert az alkotmánybírósági jelölési eljárást
politikai patthelyzet blokkolta – eddig. Sánchez, tudatában annak, hogy
konzervatív ellenzéke nem támogatja őt a patthelyzet feloldásában, a 2017-es
sikertelen katalán függetlenségi kísérlet „politikai mártírjaihoz” fordult
segítségért.
Közjogi
reformját egy a lázadás tényállásának megszüntetéséről és a közpénzek
jogellenes felhasználását fenyegető büntetési tételek enyhítéséről szóló
büntetőjogi reformhoz csatolta.
Habár a manőver
hajmeresztőnek tűnt, utólag sikeresnek bizonyult:
a spanyol
jogállam a teljes működésképtelenség szélére sodródott,
hogy aztán egy
csapásra lenyugodjanak a kedélyek. Igaz, a fordulatokból a szocialista Sánchez
és pártja keveredett ki győztesként. A CGPJ „szinte a semmiből”, vélhetően
politikai kompromisszumok eredményeképpen jelölt ugyanis végül egy konzervatív
és egy progresszív személyt az Alkotmánybíróságra, ami megnyitotta az utat
Sánchez két saját jelöltje számára is.
Sánchez
örülhet: a spanyol Alkotmánybíróság immár progresszív többségű, ráadásul a volt
igazságügyi miniszterét is a fedélzeten tudhatja. Mindez azt jelenti, hogy a
továbbiakban aligha lesz közjogi ellensúlya azoknak a progresszív
tendenciáknak, amelyek Spanyolországra például a genderpolitika, az abortusz
vagy az eutanázia kapcsán várnak.
Tüntető molinót
tart a kezében "Szabadítsátok ki a politikai foglyokat!" felirattal
Barcelonában, 2020 október 28-án. Fotó: Pau BARRENA / AFP
Folyamatos
alkotmányos válság
Spanyolország
kisebb-nagyobb mértékben,
de
gyakorlatilag évek óta folyamatosan alkotmányos válságban van.
I. János
Károly, illetve Krisztina infánsnő botrányai a királyi család tekintélyét
tépázták meg a 2010-es évek első felében, ezt követően pedig a 2017-es katalán
népszavazás okozott máig megoldásra váró problémákat a Pireneusi-félsziget
monarchiájában.
Az elhúzódó
alkotmányos válság mára pártpolitikai természetűvé vált, és alapjaiban érinti a
spanyol igazságszolgáltatás intézményeinek függetlenségét. Ezt pedig az EU sem
nézheti tétlenül, hiszen a probléma immáron jogállamisági kérdéseket vet fel.
Pedro Sánchez
szocialista kormányfő 2018-ban került hatalomra, miután a parlament megvonta a
bizalmat elődjétől, Mariano Rajoy-tól. A baloldali kormány igencsak nehéz
helyzetben van. Az utóbbi közel 40 év legmagasabb inflációjával küzd, illetve
az élelmiszerek és az üzemanyag ára is az egekbe szökött a tavalyi év során. A
bajok sorát csak tetézi, hogy a mostani alkotmányos krízis kezelése a
parlamenti arányokat tekintve aligha várható a ciklus vége előtt, az idei évben
esedékes választások azonban cselekvésre kényszerítik Sánchez kormányát.
Ki jelöl kit?
A Bírói
Testületek Általános Tanácsa az igazságszolgáltatás rendszerén belüli bírósági
önkormányzati szerv, amely a bírói függetlenség védelmére hivatott. Ha a
spanyol jogállamisági probléma gyökerét keressük, akkor azt kell látnunk, hogy
a Tanács mind a
20 tagjának mandátuma lejárt, így a testület immár négy éve, 2018 óta „átmeneti
jelleggel” működik.
Ennek
hátterében az áll, hogy a Tanács tagjainak kinevezéséhez minősített többség
szükséges a spanyol parlamentben – tehát a kinevezéshez kompromisszumra kellene
jutnia a kormánypártnak az ellenzékével, ez azonban mindeddig nem sikerült.
A gyakorlatban
ez azt jelenti, hogy a 12 bíróból és 8 ügyvédből álló Tanács tagjai a
mandátumuk kitöltését követően is a pozíciójukban maradtak, azonban ez azt
eredményezi, hogy a jogszabályok értelmében csak szűkített hatáskörben
jogosultak eljárni. Sánchez kormánya ezt igyekezett erőből, a jogállami
standardok megkerülésével megoldani úgy, hogy a kinevezési szabályokat
módosították volna.
Az új Tanács
kinevezésének hiánya lényegesen befolyásolja a spanyol igazságszolgáltatás
működését, mivel emiatt csak korlátozott jogkörben jogosult eljárni. Az Európai
Unió Bizottságának tavalyi jogállamisági jelentése például megállapította, hogy
a Legfelsőbb
Bíróság 14 százalékkal kevesebb bíróval látja el feladatait, mint amennyit a
törvény előír,
ami
számottevően érintheti az igazságszolgáltatás hatékonyságát.
További aggályokat
vet fel, hogy a Tanácson belül sokáig nem született konszenzus abban a
kérdésben, hogy az Alkotmánybíróság tavaly megüresedett székeibe kiket
jelöljenek. A spanyol alkotmánybíróság 12 székéből négy üresedett meg – ebből
két alkotmánybírót a kormány, kettőt pedig a Tanács jelöl. Fontos azonban, hogy
a kormány és a Tanács jelöltjeinek megnevezésére csak egyidejűleg kerülhet sor.
Ez azt jelenti, hogy a Tanács a hatáskörébe tartozó pozíciókra való jelölés
elmulasztásával a kormányzati jelöléseket is blokkolta.
Az Alkotmány
159. cikke alapján az Alkotmánybíróság 12 bíróból áll, akiket a király nevez
ki, és amelyek közül négyet-négyet a parlament két kamarája, a Kongresszus és a
Szenátus jelöl, háromötödös többséggel, kettőt-kettőt pedig a kormány, illetve
a Tanács azzal, hogy e testület esetében törvényben megállapított háromötödös
többség szükséges.
Carles
Puigdemont korábbi katalán vezető (B) madridi elfogatási parancsának birtokában
érkezik a koppenhágai repülőtérre 2018 január 22-én. Fotó: Tariq Mikkel Khan /
SCANPIX DENMARK / AFP
Így billent
balra a spanyol Alkotmánybíróság
A Tanács
hosszas döntésképtelenségének hátterében az állt, hogy annak tagjai nyílt
politikai állásfoglalás mellett, ám paritásos alapon döntenek a jelöltek
személyéről. Nemrég meglehetősen érdekes statisztika látott napvilágot arról,
hogy politika milyen mértékben telepszik rá a spanyol igazságszolgáltatásra. Az
Igazságügyi Tanácsok Európai Hálózatának jelentése szerint
a spanyol bírák
65 százaléka gondolja úgy, hogy a kinevezésekben és előmenetelben nem szakmai
szempontok játszanak szerepet.
A jelölés jogával
élve a pártok gyakorta saját megbízható emberieket igyekeznek meghatározó
pozíciókba juttatni. Ezt láthattuk idén novemberben is, amikor Sánchez volt
igazságügyi miniszterét jelölte alkotmánybírának.
Sánchez
megpróbálta erőből áttolni a saját jelöltjeit úgy, hogy a kormány és a Tanács
jelöléseinek egyidejűségét, valamint a Tanácson belüli minősített többséget
megkövetelő szabályokat módosította volna – azonban
a konzervatív
többségű alkotmánybíróság időlegesen blokkolta a módosítót.
A Tanácsban a hosszas
csörtét követően végül megszületett a kompromisszum, így megnevezték
jelöltjeiket: egy konzervatív és egy baloldali jelöltet neveztek az
alkotmánybírói pozícióba. Ez megnyitotta az utat a spanyol kormánynak arra,
hogy két alkotmánybírósági jelöltjét – köztük Sánchez korábbi igazságügyi
miniszterét – kinevezhesse, ami végső soron baloldali többséghez vezet a
spanyol alkotmánybíróságban.
A szocialista
kormánnyal szembejött a jogállam, de legyőzte
Szembesülve az
alkotmánybírák jelölésének közjogi korlátaival és a ténnyel, hogy a politikai
kompromisszumkötésre aligha van esélye, a szocialista Sánchez igyekezett a
valósághoz hajlítani alkotmányos mozgásterét. Eleve rossz esélyekkel indult: a
kormány jelölési jogán saját volt miniszterét jelölte a tisztségre Juan Carlos
Campo személyében, majd benyújtott egy reformtervezet, amely módosította volna
a jelöltek elfogadásához szükséges, az Alkotmányban rögzített háromötödös
többséget.
Ezt a határt
Sánchezék egyszerű többségre módosították volna.
Tudatában annak,
hogy a jelenleg Alberto Núñez Feijóo vezetése alatt álló konzervatív ellenzékre
ennek kapcsán nem számíthatnak, a szocialisták más módszert választottak:
salátatörvénybe csomagolták a háromötödös többség megváltoztatásáról szóló
módosítást. Méghozzá ehhez a tárgykörhöz egy büntetőjogi reformot csatoltak,
amellyel a 2017-es – sikertelen – katalán függetlenségi kísérlet politikai
áldozatait akarták kárpótolni.
A büntetőjogi
„reform” a lázadás tényállásának megszüntetéséről és a közpénzek jogellenes felhasználását
fenyegető büntetési tételek enyhítéséről szólt – azon függetlenségpárti
politikusok nagy örömére, akiket Madrid épp ezen tényállások alapján vont
büntetőeljárás alá.
A büntetőjogi
reform eredményeképpen most számos katalán függetlenségpárti politikus
megkönnyebbülhet
– közülük azóta többen is külföldön élnek
azért, hogy elkerüljék a büntetőeljárást. Például az Carles Puigdemont, aki
korábban Katalóniát vezette, és aki Spanyolországból 2017-ben Belgiumba
menekült, s azóta is ott tartózkodik, s európai parlamenti képviselőként
politizál.
A
salátatörvényt ebben a formában tehát a kisebbségi pártok támogatták, s mivel
december végén a Szenátus is elfogadta azt, a büntetőjogi reformok 2023 elején
hatályba is léphetnek – a konzervatív ellenzék által alkotmánybíróság előtt
támadott további jogszabály-tervezetek nélkül.
Ez utóbbiak a
fent említettek szerint az Alkotmánybíróságon nem mentek át. A jogállami
garanciákat nyíltan megszüntetni szándékozó tervezet egyébként még ebben a
formájában sem váltott ki határozott reakciót az EU részéről: Didier Reynders
biztos a Twitteren csupán sajnálatát fejezte ki a spanyolországi fejleményekkel
kapcsolatban.
https://mandiner.hu/cikk/20230117_spanyolorszag_sanchez_kalkotmanybirosag
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése