A magyar Alkotmánybíróság egy összeurópai fórum létrehozását kezdeményezi, ahol a technológiai fejlesztések szabályozásának jó gyakorlataikat és problémáikat oszthatják meg a különböző országok alapjogokkal foglalkozó testületei. Az új innovációk szabályozása komoly kihívás elé állítják a jogalkotók, már most is olyan technológiák esetében kellene jogi keretrendszereket kitalálni, amelyek hasznosítását még nem ismerjük – többek között ezekről a témákról beszélt Sulyok Tamás, az Alkotmánybíróság elnöke a Nemzeti Közszolgálati Egyetem konferenciáján.
Szabó Dániel,
2022. május 25. szerda, 15:56
A technológia
és annak fejlődése elválaszthatatlan az embertől és az emberiségtől. Az
említett vívmányok mindig is újdonságot és kihívást, de lehetőséget is
jelentenek. Történelmi léptékkel nézve a ma nehézségei már csak olyan tényezők
lesznek, amelyek meghatározzák a jövőt. Így történt ez az elektromos árammal, a
repüléssel, vagy a mobiltelefonokkal is, amelyek jelentősen leegyszerűsítették
az életünket, mostanra viszont ezek már jóval többet jelentenek, mint a
felfedezésüket – mondta el Sulyok Tamás, az Alkotmánybíróság elnöke Az új
technológiák hatása a demokráciára című konferencián szerdán tartott
előadásában.
Az
alkotmányjogász szerint fontos látni, hogy a technológiai felfedezések és
vívmányok maguk is folyamatosan átalakulnak, változnak. Példaként a mobiltelefonokat
említette, amelyeket a '90-es években még azért hívtak rádiótelefonnak, mert
csak egymás hívására voltak alkalmasak az eszközök, de mostanra már
multifunkciós eszközök, amelyeken akár alkotmánybírósági határozati
javaslatokat is lehet ellenőrizni.
Sulyok Tamás
szerint a kerék éppen ugyanígy átformálta a világot, mint most az internet. Ami
viszont más, hogy a technológiai fejlődés sokkal gyorsabb, mint volt eddig
bármikor a történelem során. Ezt illusztrálandó elmondta, hogy becslések
szerint 2023-ra 50 milliárd digitális eszköz csatlakozik majd a világhálóhoz,
de jelen lesznek az önvezető autók, a mesterséges intelligencián alapuló
szolgáltatások. Fontosnak tartja, hogy ebből már sok technológiát ismerünk, de
még a végleges formájukat, felhasználási módjukat csak most nyerik el.
„Sokan a
mostani korszakot a negyedik ipari forradalomnak tartják, de azt még nem
tudjuk, hogy mi lesz ennek a mozgatórugója” – mondta a szakértő, aki úgy véli,
hogy most az tűnik valószínűnek, hogy ez az MI, vagy az önvezető autók
lehetnek. Szerinte a következő évben a korábbiakhoz képest 20 ezer évnyi
fejlődés következik be. Ráadásul egy vívmány sem korlátozódik egy területre:
ugyanazt a technológiát egyszerre használhatja a telekommunikáció, de az
egészségügy is. Az 5G technológia például már inkább a gépek és nem az emberek
kommunikációját hivatott elősegíteni.
Mivel így
felgyorsult, és ennyire komplex lett a technológiai világ, egyre kevésbé értjük
meg mélyen a technológiai vívmányokat, miközben a szabályozásokat ezekre is ki
kell terjeszteni.
Hogy döntsünk
arról, amit még nem is látunk?
„Az
alkotmányozás területén két probléma érezhető a szabályozással kapcsolatban:
vagy nem létezik ilyen szabály egy adott technológiai fejlesztésre, vagy a már
meglévő nem megfelelő” – ismertette a problémát Sulyok Tamás, aki elmondta,
hogy a jogalkotás eleve retrospektív folyamat, vagyis már létező dolgokra
alkalmaz utólag szabályokat, vagy a már kialakult gyakorlatok megfelelőségét
vizsgálja.
Viszont ez a
visszamenőlegesség, valamint a technológia gyors fejlődése nehéz feladat elé
állítja az alkotmányjogászokat. Már az is előfordul, hogy mire a szabályozás
megszületik, addigra irrelevánssá válik az a technológia, amelyre kidolgozták.
Példaként említette a rádiós és telekommunikációs frekvenciák elosztásáról
döntő szabályokat, amelyek azért váltak elavulttá, mert megjelent a digitális
műsorsugárzás, tehát megszűnt a frekvenciaszűkösség.
Valamint
felhozta a közösségi médiaoldalak ügyét is, amelyek teljesen átalakultak a
megjelenésük óta, megváltozott a jelentőségük. Ezeknél olyan helyzet alakult ki
Sulyok szerint, hogy egyes nagy cégek maguk döntenek úgy, hogy egyes
tartalmakat törölnek valamilyen saját szabályuk szerint, de nincs rájuk
alkalmazható jogorvoslati lehetőség. Nem feltétlenül tudjuk, hogy kik döntenek
a szólásszabadság korlátozásáról ezeken a platformokon, ami ellehetetleníti a
jogvédelmet.
Mivel az AB nem
rendelkezik jogalkotói jogkörrel, az Országgyűlést kérheti fel, hogy dolgozzon
ki egy-egy területre szabályozást. Sulyok Tamás szerint ezért fontos, hogy a
testület vizsgálja azt, hogy egy új területre alkalmazott jog milyen
alkotmányjogi problémákat rejthet, vagy a már meglévő szabályoknál hogyan
érvényesülnek a normák.
A jogász viszont
pozitív példaként említette a pandémia időszakát, amikor a személyes
tanácskozásra nem volt lehetőség az Alkotmánybíróságnál, de digitálisan ezt meg
lehetett tenni. Mint mondta, itt már a technológia a megoldást kínálta.
Az AB egy új
kezdeményezésről szólva elmondta, hogy a gyorsan változó technológiai
környezetben nem feltétlenül elég egy testület, ezért ha megosztja több
alkotmányozó szerv a tapasztalatait, akkor könnyebb lehet megoldást találni.
Ezért elindítják az európai alkotmánybíróságok hálózatát, amely egy adatbázis
lesz. Ebben kereshető formában megoszthatók lesznek az élő joggyakorlatok,
tapasztalatok és már bevált megoldások.
„Az új
technológiák hatása a demokráciára” című konferencia előadásairól a Napi.hu-n
számolunk be.
https://www.napi.hu/magyar-vallalatok/sulyok-tamas-technologia-alkotmanyjog-szabalyozas.753038.html
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése