Szűcs Ágnes (EUrologus)
Rendszerszintű
problémák vannak a jogállamisággal Magyarországon, az Európai Bizottság pedig
kész minden eszközt – beleértve az uniós támogatások felfüggesztését is –
bevetni a demokrácia védelmében – mondta Didier Reynders uniós biztos lapunknak
adott interjújában.
Az Európai
Bizottság mindaddig nem fogja jóváhagyni a magyar nemzeti helyreállítási
tervet, amíg az Orbán-kormány nem hajt végre igazságügyi reformot és ad
megfelelő garanciákat arra, hogy az Európai Csalás Elleni Hivatal (OLAF) által
feltárt korrupciós ügyeket megfelelően ki is vizsgálják a nemzeti hatóságok –
nyilatkozta Didier Reynders jogérvényesülésért felelős uniós biztos az
Eurologusnak. Reynders a legújabb jogállamisági jelentés apropóján adott
interjút hétfőn három sajtótermék – a Politico brüsszeli, uniós ügyekkel
foglalkozó médiuma, a Delo szlovén napilap és az EUrologus – munkatársainak.
Didier Reynders
A kedden
nyilvánosságra hozott második jogállamisági jelentés – a tavaly szeptemberihez
hasonlóan – négy fő területen elemzi a jogállamiságot: az igazságszolgáltatás
függetlensége, a korrupció elleni fellépés, a sajtó sokszínűsége, a fékek és
ellensúlyok rendszere, és külön hangsúlyt fektet arra, hogy a
koronavírus-járvánnyal kapcsolatos intézkedések demokratikusságát is
megvizsgálja.
A jelentés
Magyarországgal kapcsolatban többek között megállapítja, hogy:
Továbbra is
fennállnak az ügyészség szervezeti felépítésével kapcsolatos aggályok, nincs
megfelelő garancia a politikai befolyás kivédésére.
A bírói
függetlenséget is egyre kevésbé védi a magyar rendszer – az új fejleményekre
példának hozzák a Kúria elnökének kinevezése körüli ellentmondásokat.
A jogbiztonság
szempontjából problémás, hogy a kormányzati szervek az Alkotmánybíróságnál
fellebbezhetnek a számukra kedvezőtlen ítéletek ellen.
A törvények
gyakori módosítása aláássa a jogszabályi környezet kiszámíthatóságát, bizonyos
törvényeket még a megszokottnál is gyorsabb tempóban fogadtak el.
Az állami
alkalmazottaknak és politikusok vagyonnyilatkozatának nincs rendszerszintű
ellenőrzése, a gyanúsan nagy vagyonosodást csak akkor ellenőrizhetik, ha
bűnügyi nyomozás is folyik az illető ellen.
Tavaly óta
néhány magas rangú tisztviselő ellen is indították eljárást a korrupció gyanúja
miatt, de összességében a magas rangú tisztviselők és közvetlen környezetük
korrupciógyanús ügyeinek kivizsgálása igen korlátozott.
A
korrupcióellenes kormányzati program csak a közszférára korlátozódik, kihagyva
a többi kockázatos területet.
A Médiatanács
politikai függése aggályos, Klubrádió esete, kormánymédia állami támogatásai és
befolyás a médiapiac felett.
Az újságírók
közadatokhoz való hozzáférését tovább korlátozták járvány miatt.
A
járványhelyzetre való tekintettel az alkotmány kiemelt jogokat adott a
kormánynak, amelyek addig lesznek érvényben, míg a kormány máshogy nem dönt.
„A jelentés
célja, hogy párbeszédet folytassunk jogállamiságról a tagállamokkal. Ha ez
létrejön, és látjuk, hogy a tagállamok javaslatokat tesznek, és megvalósítják a
reformokat, az jó. De ha ez nincs meg, akkor minden más eszközt be fogunk vetni”
– mondta Reynders.
Az uniós biztos
hangsúlyozta: a jogállamisági jelentés egy megelőző eszköz, melynek célja, hogy
az uniós jogállamisági kultúrát előmozdítsa. „De nem a jelentéssel fogjuk
megoldani a nehéz ügyeket: abban az esetben a bíróságra megyünk, mint a lengyel
igazságügy átalakításánál, vagy a legutóbbi magyar törvény esetében, amely a
szexuális orientáció alapján alkalmaz hátrányos megkülönböztetést” – tette
hozzá.
Reynders azt is
kiemelte, hogy a Bizottság különbséget tesz a jól működő tagállami rendszerekre
vonatkozó „megjegyzések, észrevételek, aggályok” és jogállamiság rendszerszintű
hiányosságai esetében.
Magyarország és
Lengyelország esetében rendszerszintű problémák vannak
– mondta, és
arról is beszélt, hogy a két ország lényegében ellenáll annak, hogy a Bizottság
észrevételeit megfogadja. Bár ezt különböző módon teszik, mert míg Varga Judit
igazságügyi miniszter „majdnem minden uniós szintű találkozón” megjelenik,
lengyel kollégája, Zbigniew Ziobro el sem megy ezekre.
A biztos
szerint nyilvánvalóan „megvan annak az oka”, hogy a 27 uniós ország közül csak
Magyarország és Lengyelország kritizálta a jogállamisági jelentés módszertanát,
megkérdőjelezve az Európai Bizottság hozzáértését és kompetenciáját az ügyben.
Ahogy „az sem véletlen, hogy Magyarország és Lengyelország nem csatlakozott az
Európai Ügyészséghez, és a hetes cikk szerinti eljárás is folyik ellenük.”
Reynders azt
ígérte, hogy a következő hónapokban ismét „fel fogja kérni Lengyelországot és
Magyarországot, hogy csatlakozzanak az Európai Ügyészséghez, hiszen anélkül nem
lehetünk biztosak abban, hogy megfelelő a csalás és korrupció elleni védelem.”
Ám mivel a két
országban komoly problémák vannak és a párbeszéd kereteit kimerítették, az
Európai Bizottság tovább akar lépni. „Be kell vetnünk az összes eszközt: hetes
cikk szerinti eljárás, kötelezettségszegési eljárás, és legújabb fejleményként
az uniós támogatásoknak feltételt támasztó jogállamisági mechanizmus, és a
tárgyalások a helyreállítási alapról.
Mateusz Moravieczki
lengyel és Orbán Viktor magyar miniszterelnök
© Orbán Viktor
Facebook oldala
Ez már nem a
megelőzésről szól, hanem a szankciókról
– mondta az
uniós biztos.
Az EUrologus
kérdésére Reynders elmagyarázta, hogy az Európai Bizottság alapvetően két
területen vár el változtatást a magyar kormánytól ahhoz, hogy jóváhagyja a
helyreállítási tervet: a költségvetési politikák koordinálásáról szóló Európai
Szemeszter országajánlásainak megfelelően reformálják meg az igazságügyi
rendszert, hogy ne merülhessen fel kétség az igazságszolgáltatás
függetlenségével és politikai befolyástól való mentességével kapcsolatban, és
az OLAF jelentései nyomán elinduljanak a korrupciógyanús ügyek vizsgálatai.
Az Elios
támogatása az OLAF egyik emblematikus ügye volt
© Túry Gergely
„Biztosak
akarunk lenni abban, hogy Magyarországon az uniós költségvetést védő rendszer
elégendő garanciát nyújt, és elkezdődnek-e reformok az Európai Szemeszter
ajánlásainak végrehajtása érdekében Ezért függesztettük fel a helyreállítási
alap elfogadását. Ugyanerről lesz szó a jogállamisági mechanizmusnál is” –
mondta a biztos, aki arra is utalt, hogy az uniós intézmény jelenleg azt
vizsgálja, teljesülnek-e feltételek az uniós költségvetés védelmét szolgáló
eljárás elindításához.
Az EUrologus
külön rákérdezett, hogy ez azt jelenti-e, hogy addig, míg a magyar kormány nem
hajt végre mélyreható igazságügyi reformot, nem lesznek uniós támogatások,
Reynders válasza határozott volt:
Igen, de ezt
már megmondtuk tavaly is. Most csak ezt ismételjük. Elég logikus, hogy a
reformok hiánya aggaszt minket. Konkrét reformtervekre, új törvényekre van
szükség, hogy lássuk a valódi elkötelezettséget.
A Pegasus-üggyel kapcsolatban Reynders még viccelődött is azzal, hogy nem tudja, őt lehallgatták-e. Komolyra fordítva a szót pedig elmondta, hogy az Európai Bizottság mesterséges intelligenciáról szóló ajánlásaiban is szerepel, hogy bizonyos, igen jól indokolt esetekben – például a terrorizmus elleni küzdelem – indokolt lehet a modern technológia használata. „A gond az, mikor minden másra használják: arra, hogy civil szervezeteket, politikusokat vagy újságírók ellenőrizzenek – ez a jogállamiság nyílt megsértése” – szögezte le.
https://hvg.hu/eurologus/20210720_didier_reynders_europai_bizottsag_helyreallitasi_alap_jogallamisagi_jelentes
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése