Horváth Bence
ma 19:10
A legutóbb
bejelentett kínai ötéves terv része egy igazságügyi reform is: a cél az, hogy
az igazságszolgáltatást minél inkább algoritmikus alapokra, mesterséges
intelligencia alá tereljék. És a héten bejelentett tervek alapján a kínai lehet
az első bírósági rendszer, melyben fontos szerep juthat az algoritmusoknak, de
nem érdemes arra számítani, hogy ezek a változások megállnak majd Kína
határainál.
Hétfőn jelent
meg a kínai törvényhozás éves jelentése a Legfelsőbb Népbíróság (SPC)
működéséről, és ebben szerepelt hangsúlyos elemként, hogy úgynevezett „okos
bíróságokat” kell létrehozni. A kezdeményezés régóta vágyott célja Csou Csiang
népbírósági elnöknek, aki a bíróságok fölötti állami kontroll erősödését reméli
ettől a lépéstől.
Mint a
hongkongi székhelyű South China Morning Post írja, az „okos bíróság” egy
meglehetősen lazán értett fogalom, melybe kisebb léptékű, papírt spóroló
technológiai fejlesztések mellett olyan nagyívű, high-tech projektek is
beletartoznak, minthogy algoritmusok vennék át részben a bíróságok munkáját, és
AI-alapú döntési mechanizmusok adnának tanácsokat a bíráknak.
Egy ekkora
átalakításhoz fontos, hogy meglegyen a megfelelő adatbázis, amiből az
algoritmusok dolgoznak, és Kínában évek óta tudatosan készülnek erre: 2014 óta
több mint 120 millió bírósági tárgyalás dokumentumát töltötték fel a központi
adatbázisba, 2016 és 2020 között a kínai bírságok 220 millió keresetet
osztottak meg egy központi bigdata-adatbázissal, és több mint 11 millió
tárgyalást közvetítettek online.
Az online
közvetíthetőség egyben azt is jelenti, hogy az ország akár távoli részén
dolgozó bíróságok bírái is tudják, hogy munkájukat folyamatosan ellenőrizhetik,
ami akár a döntéseiket is befolyásolhatja. Az SPC jelentése kitért arra is,
hogy 2016 óta a legfelsőbb népbíróság 870 esetben élt azzal, hogy egy tárgyalás
során bigdata-alapú elemzést használjon.
A jelentésből
kiderül az is, hogy a bíróság blockchain-technológiát is használ az adatok
tárolására, több mint 640 millió adategységet vittek már be így a rendszerbe. A
blockchain-technológia különösen a bizonyítékok biztosítására lehet alkalmas,
hiszen gyakorlatilag lehetetlen utólag manipulálni, ami főleg a különféle
digitális, szellemi jogi peres ügyekben tűnik hatékony eszköznek.
Az új ötéves
terv alapján a kínai bíróságok 2025-re fognak komolyabb lépéseket tenni az
okosbíróságok megteremtése felé, azaz ekkorra lesz minden bíróság számára
hozzáférhető a központi adatbázis, és ekkor lesz teljesen működőképes a minden
kisebb bíróság munkáját ellenőrzés alatt tartó központi megfigyelőrendszer is.
A lépés összhangban van Hszi Csin-ping céljaival, aki évek óta a kínai
közigazgatás és államműködés teljes átalakítását ígéri a mesterséges
intelligencia révén. A bírósági reform hivatalos állami narratívája persze az,
hogy a központosított megfigyelő rendszerrel lehet majd biztosítani, hogy az
országban mindenhol ugyanolyan mérce szerint ítélkezzenek, és ettől a kínai
igazságszolgáltatás igazságosabbá válik majd.
Messze nem csak
Kínában kérdés ez
A kínai
megfigyelőállam kiépülésének sebessége és léptéke ugyan meglehetősen ijesztőnek
tűnhet, de e hírek olvasása közben érdemes mindig emlékezni arra, hogy hasonló
folyamatok már bőven elindultak a nyugati országokban is. Arról, hogy a kínai
megfigyelőállam egyes elemei hogyan köszönnek vissza már más országokból is,
korábban részletesen is írtunk, de arról is sok példát tudni, hogy az
algoritmus-vezérelte módszerek hogyan terjednek már világszerte a bíróságokon.
Épp ezért
szokás arról is beszélni, hogy a jelenleg még bőven felfelé futó szakaszában
lévő ipari forradalom ezúttal nemcsak a kékgalléros, termelői-fizikai
munkahelyeket veszélyezteti, hanem jó eséllyel számos irodai munkahelyet is fel
fog számolni. Évek óta megfigyelhető trend például, hogy egyre több amerikai és
brit ügyvédi iroda használ algoritmusokat a gyakornokok és ügyvédjelöltek
helyett, és semmi nem utal arra, hogy ez az egyre költséghatékonyabbá váló
trend megtörne a jövőben.
És már nemcsak
az előkészítői munkában vagy a jogi szakvélemények összeállításában
támaszkodnak egyre inkább az algoritmusokra, hanem a bírósági ítélkezés során
is egyre nagyobb szerep jut a különféle AI-technológiáknak, még ha lehet is
tudni, hogy ezzel számos probléma akad. Tudni például, hogy ma már Amerikában
egyes bíróságokon súlyosabb büntetést kaphat, akiről egy algoritmus azt
állítja, hogy újra bűnözni fog, és a közelmúltban több cikk is bemutatta, hogy
szó nincs arról, hogy az algoritmusok tökéletesen objektív elemzői lennének a
valóságnak, hanem nagyon sokat számít, hogy kinek az adatbázisából, kinek a
kérdésfeltevései és szempontjai szerint végzik az elemzéseiket.
Azzal
kapcsolatban, hogy rá lehet-e bízni az ítélkezést a robotokra, évek óta heves
elméleti vita zajlik jogászok között, de közben fénysebességgel fejlődik az a
technológia, ami valósággá tudja tenni az algoritmikus ítélkezést, ahogy a
rendőrségek is egyre nagyobb mértékben használnak fel mesterséges intelligencia
alapú eszközöket a nyomozások során, melyek pontossággal és megbízhatóságával
szemben sok a kérdőjel.
2019-ben
Észtországból lehetett arról hallani, hogy az akkori kormány mesterséges
intelligencia alapú bíráskodási rendszer kiépítését szorgalmazta a 7000 euró
értékhatár alatti vitás polgári perekben, hogy ezzel csökkenjen a bírók és a
bírósági hivatalnokok terheltsége, és a komolyabb súlyú ügyekkel
foglalkozhassanak.
A bíróságok
túlterheltsége sok helyen (így Magyarországon) is létező probléma, és persze
értékelhetőek azok az innovációk, melyek ezeken segítenek, de a hasonló
projektek kritikusai szerint fennáll a veszélye, hogy ahol egyszer beengedik az
AI-alapú bíráskodást a rendszerbe, ott úgyis nőni fog a jelentősége. Azokban a
nyugati országokban, ahol már megjelentek a bírók munkáját segítendő
szoftverek, például a már említett Egyesült Államokban, ott az algoritmusok
maximum javaslatot fogalmaznak meg a bíró számára, és az emberé maradt a végső
szó, de persze kérdés, hogy egy bíró milyen gyakran érzi szükségét annak, hogy
ellentmondjon a szoftver által felvetett szempontoknak.
A hirtelen
élessé vált kínai példa így leginkább arra emlékeztetheti az európai országok
lakóit, hogy sokkal jelentősebb társadalmi párbeszéd és kontroll kéne kísérje e
technológiák bevezetését, de egyelőre ebből nem sokat látni.
https://444.hu/2021/03/14/sokkal-nagyobb-szerepet-kapnak-az-algoritmusok-a-kinai-birosagokon-de-idovel-a-tobbi-orszagban-is-erdemes-lesz-erre-szamitani
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése